Internettroubadours met veel contacten

Naar Amerikaans voorbeeld richtte de Amsterdamse Ro Halfhide in 2003 het Amsterdam Songwriters Guild op. Het netwerk werpt vruchten af, maar wil klein blijven....

Tussen twee slokken muntthee in café Skek op de Amsterdamse Zeedijk schiet het vingertje omhoog. ‘Hoor je dat? Dat is heel erg Rockacademie.’ Als een vogelaar die door de ruis van de grote stad feilloos het geluid van een tjiftjaf oppikt. Alleen gaat het hier om de stem van een zangeres die op de open-mic-avond van café Skek dwars door het horecageroezemoes en dwars door het restaurantgedeelte het oor bereikt van de Amsterdamse singer/songwriter Ro Halfhide.

‘Het is die frasering, je herkent het meteen.’ Twee aandachtige seconden later: ‘Dit klinkt ook nog eens heel goed.’ Halfhide kent zijn singer/songwriters. En de spil en oprichter van het Amsterdam Songwriters Guild (ASG) moet zeggen: ‘Het niveau van een nieuwe generatie is wonderbaarlijk hoog.’

Tot nu toe hebben ze bij het Songwriters Guild, een netwerk voor singer/songwriters in de hoofdstad, maar een keer iemand moeten weigeren. Terwijl kwaliteit het enige is waar het gilde in Amsterdam op selecteert; of liever waar het zichzelf op selecteert. Want het los-vaste groepje liedjesschrijvers laat iedereen toe die op de open-mic-dinsdagavonden van het gilde in het Amsterdamse café Sappho een goede prestatie neerzet en van zichzelf vindt dat hij/zij een plek verdient bij de club.

Halfhide: ‘Er zit niets formeels aan. Geen bestuur of zo. We vormen een club van zo’n dertig mensen die wekelijks samen komen, als elkaars klankbord dienen, en voor elkaar optredens regelen. Vanuit de gedachte dat je samen sterker staat dan in je eentje.’

Bij de eerste open-mic-avonden in Sappho in 2003 was Ro Halfhide al zo onder de indruk van het niveau dat hij besloot het ASG op te richten, mede geïnspireerd door de New Yorkse anti folk movement en zijn epicentrum Sidewalk Café die artiesten als Beck, Moldy Peaches en Michelle Shocked voortbracht.

Het meest concrete element van de vereniging, afgezien van de gildeleden zelf, is de door Halfhide beheerde blogspot. Toch werkt het ASG. In de categorie singer/songwriters won zangeres en gildelid Leine de Grote Prijs van 2007. Grootste succesnummer is echter Otto Wichers alias Lucky Fonz III, die in 2006 diezelfde Grote Prijs won, een rits succesvolle optredens deed – onder andere in Australië en New York – en twee enthousiast ontvangen albums op zijn naam heeft staan. Halfhide produceerde ze.

Inmiddels heeft het clubje genoeg kritische massa bereikt om met een delegatie en op verzoek van VPRO’s 3VOOR12 een optreden te verzorgen op het Noorderslag-festival aanstaande zaterdag.

Halfhide: ‘Je speelt samen, je leert mensen kennen en langzaam bouw je je een reputatie op.’ Eén die ver reikt. ‘Ik krijg veel moois uit het buitenland. Als ik vragen krijg van het Songwriters Guild in Glasgow over geschikte concertlocaties in het cafécircuit, kan ik zo een spreadsheet opsturen. En zij houden mij weer op de hoogte.’

De club is net zo wendbaar als zijn leden. De hedendaagse singer/songwriter heeft misschien het archaïsche imago van profeet met akoestische gitaar van zich afgeworpen, het romantische karakter van de reizende muzikant is een nieuwe moderne fase ingegaan.

De songwriters van het Amsterdamse gilde zijn internettroubadours die genoeg hebben aan goede contacten en een smalle beurs: een band is er niet, dus hoeft die niet betaald te worden, het plaatselijke café levert instant publiek en er is altijd wel een uitnodigende zolder in Glasgow, een hippie hostel in Gent of een vriend van een vriend in Tel Aviv om te verblijven.

De artiesten zijn gestroomlijnd voor de doe het-zelf-mentaliteit die heerst in pop sinds het succes en de malaise van respectievelijk internet en platenmaatschappij. Halfhide: ‘Daarbij komt ook dat sinds 2000 er nieuwe geluidsnormen gelden voor muziek in de horeca. Het is voor bandjes onmogelijk geworden om nog in cafés op te treden. Alleen akoestisch was het nog te doen.’

En vergis je niet, ‘iedereen wil in Amsterdam optreden’. ‘Ken je Mia Silvas? Het jongere zusje van Lucy Silvas die samen met Borsato een hit had? Die doet ook het cafécircuit, terwijl ze in het stadion de achtergrondkoortjes zingt voor haar zus.’ Hij veroorlooft zich een kleine vergelijking: ‘Het Sidewalk Café is een beetje de Sappho van New York.’

Afgezien van al die voordelen die direct met het netwerken te maken hebben, kun je wat Halfhide betreft ook van een innerlijke noodzaak spreken. ‘Er is heel veel behoefte aan feedback. Bij bandjes speelt dat niet, omdat je bandje al je club is waar je steun uit put. Moederziel alleen op een podium spelen, pakt psychologisch heel anders uit. Je kan in je eentje echt excelleren maar ook door routine in middelmaat vervallen.’

Eén van zijn gildeleden verzuchtte eens dat optreden de laatste tijd als een loterij aanvoelde: dan weer goed, dan weer slecht, zonder enig aanwijsbare reden. ‘Ik heb toen liveoptredens vergeleken met een hele goede vriend over de vloer krijgen. Je spant je in eerste instantie behoorlijk voor in maar na een tijd ben je te veel aan elkaar gewend geraakt. Je moet weer proberen om uit die comfort zone te komen. Je hebt een schop onder je kont nodig van iemand die weet hoe het aanvoelt. Ze herkende het.’

Er is een streven naar meer. Er wordt gewerkt aan een tournee met een aantal gildeleden, er moet een verzamel-cd uitkomen en in België wil het gilde meer voet aan de grond krijgen. Recent is er ook al een Songwriters Guild in Den Haag opgericht.

Natuurlijk is het leuk als iemand doorstoot. ‘Maar dat is niet onze doelstelling.’ Blijft er dan niet teveel steken in het circuit? ‘Maar het is een heel leuk circuit. Bij een club heb je altijd het risico dat er niemand komt. Hier heb je altijd publiek.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden