Internetsof

Wie dezer dagen de website van Dataplace opzoekt (www.dataplace.nl) wordt verrast door de plotselinge populariteit van het bedrijf. De virtuele aandelenuitgifte van de zevenkoppige onderneming trok dit weekeinde een sprintje....

Van onze verslaggever

Lucas van Grinsven

AMSTERDAM

Die nieuwe aandelen waren bovendien verkocht voor de hoogst denkbare prijs, namelijk 80 gulden per stuk, terwijl beleggers konden bieden vanaf een mimimumprijs van 60 gulden. Tot vrijdag was de inschrijving bij Nederlands eerste internet-emissie zo stroef verlopen dat de laagste biedprijs van 60 gulden meer dan genoeg zou zijn voor een aandeel.

Was het iemand in de bol geslagen om zoveel te bieden? Welke belegger zag kansen die tot dan toe onopgemerkt waren gebleven? De verklaring komt van Dataplace zelf. Directeur Peter Morée en zijn adviseurs zagen met leedwezen aan dat hun internet-beursgang op een mislukking dreigde uit te lopen. Van de 1,2 miljoen gulden die het bedrijf wilde ophalen, was na een week krap 60 duizend gulden binnen. Eigenaar Morée en minderheidsaandeelhouder Gilde Investment Fund besloten ieder voor honderduizend gulden aandelen te kopen. 'Dan lijkt de inschrijving tenminste ergens op', zegt Morée.

Daarmee zijn Morée en Gilde de grootste inschrijvers geworden op hun eigen aandelenuitgifte. Overigens niet voor niets, want met het geld worden schulden afgelost die Dataplace heeft aan twee belangrijke relaties: Morée en Gilde.

Deze vestzak-broekzak-transactie kan nauwelijks verhullen dat de emissie op een fiasco dreigt uit te lopen. 'Het moge duidelijk zijn dat het niet is wat we ervan hadden verwacht', zegt Jan Nooitgedacht van Moret, Ernst & Young, die Dataplace adviseerde over de beursgang.

De voortekenen waren zo mooi. Soortgelijke aandelen-emissies in Engeland en de Verenigde Staten liepen in een mum van tijd vol. Nederlanders blijken echter niet te vergelijken met Amerikanen. 'Nederlanders hebben het veel te goed, ze hebben geen zin in het nemen van risico's', stak de Amerikaanse consultant Anna Maria Salehar een hart onder de riem van Morée.

De directeur-grootaandeelhouder vroeg bezoekers van de website afgelopen week in een e-mail naar hun bedenkingen. Wat bleek? Nederlanders maakten bezwaar tegen de slechte verhandelbaarheid van de aandelen, in navolging van waarschuwingen van de effectenbeurs. 'Beleggers moeten zich realiseren dat ze hun geld er wel kunnen instoppen, maar er nooit meer uithalen', zegt de woordvoerder van de Amsterdamse beurs.

Morée erkent dat aandelen die worden verkocht via het internet 'eigenlijk niet verkoopbaar zijn'. 'Je moet ze kopen in de hoop op een dividend', zegt hij. En dat dividend kan nog even op zich laten wachten, omdat Dataplace nog nooit winst heeft gemaakt.

Terwijl het bedrijf worstelt met zijn emissie, torpedeert de Amerikaanse zakenbank Broadview Associates de laatste restjes welwillendheid die beleggers zouden kunnen koesteren jegens de Nederlandse vormgever van internet-websites. 'Internet-beleggingen zijn riskante investeringen', waarschuwt de bank.

Slechts vier van 25 recente internet-gerelateerde beursintroducties blijken een succes, namelijk Yahoo, Netscape, CheckPoint en C-Net. De aandelen van de overige 21 ondernemingen handelen onder hun uitgifteprijs. Beleggers hebben er tot nu toe geen cent aan verdiend. 'Daarom eisen investeerders tegenwoordig een steviger verhaal dan ''wij zijn een internet-bedrijf'', aldus de bank.

Maar Morée zoekt helemaal geen traditionele belegger die hem aan de kop zeurt om rendement. Hij zoekt fans. Investeerders moeten het 'leuk' vinden om Dataplace in de portefeuille te hebben, zegt hij.

'Beleggers in Dataplace worden een nieuw soort aandeelhouder. Hun aandelen zijn weliswaar niet verhandelbaar, maar er is wel een heel directe relatie tussen het bedrijf en de investeerder. Welk bedrijf kan zijn aandeelhouders even een e-mailtje sturen als het wat te melden heeft?'

De risico's bagatelliseert hij niet. 'Beleggen in Dataplace is net iets minder risicovol dan naar het casino gaan en alles op zwart of rood zetten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden