Internetreclame is veel lastigvallen
Het stof is opgetrokken, de internethype voorbij. Reclamemakers zijn druk bezig internet weer te ontdekken. Als reclamemedium natuurlijk. Dat staat in reclameweekblad Adformatie onder de kop: 'Creatief met internet'....
De online reclame neemt toe. In het derde kwartaal van vorig jaar werd 15 miljoen euro uitgegeven, het jaar daarvoor was dat in dezelfde periode nog maar 9 miljoen. Zo'n groei kunnen weinig traditionele media laten zien. Ook PricewaterhouseCoopers wijst in die richting: in 2008 is de markt verdrievoudigd.
Goed, het is koffiedikkijken, maar wel koffiedikkijken in een accountantsrapport.
De reclamemarkt op internet, zo stelt het artikel, is volwassen geworden: meer klanten, grotere budgetten, en dus meer banners.
Banners? Maar hoe creatief zijn de reclamemakers dan? Marnix Pauwels, reclamemaker en eigenaar van interactief reclamebureau Woedend! weet via internet 'een zekere beleving op te roepen via internet'. Internet, zegt hij, biedt ook een prima mogelijkheid om traditionele campagnes aan te vullen: 'Je hoeft alleen nog maar zesentwintig keer ''Verkoop-je-paard-in Heerhugowaard punt nl'' te roepen, en de website vult het verder netjes in. Scheelt een hoop ruimte in de commercials.'
Een andere populaire maar minder beschaafde manier van reclamemaken via het internet, is volgens het artikel de 'virale campagne'. Die bestaat uit gecamoufleerde reclame-uitingen die via e-mail worden verspreid, zonder dat de adverteerder zich er op laat voorstaan.
En voorlopig komt er ook geen eind aan. Wat virale campagnes precies zijn, legt het blad niet uit, maar consumenten hoeven zich er kennelijk niet op te verheugen. 'Consumenten worden hierdoor vaak lastiggevallen met rommel', concludeert Adformatie. Eingelijk net als met huis-aan-huisfolders. En dus lijkt de conclusie van het artikel te kloppen: internetreclame is volwassen geworden.