Internationale vrouwendag betekende uitverkoop op Instagram, afgelakt met inspirerende teksten over sterke vrouwen

Nieuw venster

Loes Reijmer werpt in deze rubriek een blik op onlinecultuur. Deze week: Verwen uzelf op internationale vrouwendag.

Fijne internationale vrouwendag nog! Lekker gewinkeld donderdag? En daarna even de nagels laten doen? Omdat u het waard bent hè, als sterke, onafhankelijke en wijze vrouw die de toekomst zal vormgeven - als u daar nog aan toekomt tenminste, zo tussen het verzilveren van al die kortingen door.

Donderdag konden we in de Volkskrant lezen dat vrouwen nog altijd minder verdienen, dat het Nederlandse bedrijfsleven nog altijd te weinig topvrouwen benoemt en dat de vrouwelijke directeur van een containerbedrijf nog altijd te horen krijgt dat ze technische beslissingen beter kan overlaten aan mannelijke collega's. Kommer en kwel kortom, dus toog ik naar Instagram, de roze bubbel waar de zon nou eenmaal altijd schijnt.

Op Instagram bleek International Women's Day een soort Black Friday te zijn, een dag in november waarop merken fikse kortingen geven in de hoop dat consumenten verwilderd van de feestdagenstress hun salaris over de balk smijten, maar dan afgelakt met inspirerende teksten over sterke/ getalenteerde/ inspirerende/ dappere/ blablabla vrouwen. Hier werd onder het mom van internationale vrouwendag gewoon gedaan alsof het 1953 was en de vrouw geen hoger doel dient dan er goed uit te zien, met het verschil dat ze dat nu niet meer voor haar pijprokende man doet, maar heel erg voor haarzelf. Het was smullen.

ICI Paris XL stuurde een blogger een roze handgeschreven kaartje waarop de parfumketen haar 'vrolijk eigenwijs' en 'lief met een stoer randje' noemde. Dior liet een doos macarons bezorgen, 'want de wereld is vol met beeldschone vrouwen'. GoodieBox, een verrassingsdoos met schoonheidsproducten, vond dat vrouwen zichzelf 'eens wat meer in de watten mogen leggen' en trok met ballonnen langs redacties. Bij Mango kon je een shirt bestellen met de tekst 'Fearless Female' en Olcay Gulsen van kledingmerk Supertrash vierde vrouwendag 'in stijl' ('swipe hier voor speciale korting').

Veel merken boden korting. Daar probeerde ik nog een verklaring voor te vinden - misschien wilden ze compenseren voor de loonkloof, je weet het niet. Maar om een of andere reden was het iets vanzelfsprekends, internationale vrouwendag en korting. Absoluut hoogtepunt was onderbroekenmerk Sloggi, dat voor de nieuwe beugelloze bh-lijn een aantal influencers in een atelier had opgesloten voor een schildercursus. Deze 'powerbabes' voelden zich natuurlijk heel goed en vrij in het kader van vrouwendag, want ze droegen geen beugel-bh. Sommigen hadden zelfs een tuinbroek aan, wat het onbedoeld allemaal nog meer op een slechte parodie van de tweede feministische golf deed lijken.

Je moet er de aard voor hebben om je heel erg op te winden over commodity feminism, het commercieel uitbuiten van feminisme, een gedrevenheid die ik ontbeer. Wel is het een beetje vermoeiend dat er voor meisjes bijna geen romper meer te vinden is zonder teksten als 'the future is female' en 'natural born leader' en dat influencers bij elke lik foundation die ze op hun gezicht smeren een hoorcollege empowerment geven. Verder is het vooral lachwekkend.

Tekst gaat door onder afbeelding.

Ondergoedmerk Sloggi sloot voor haar internationale vrouwendagactie influencers op om te schilderen in een atelier. Foto Instagram Gabrielle Koster

Toch zette de mail van een lezer me deze week aan het denken. Hij schreef 'moe te worden van al die artikelen over de achterstand van vrouwen'. Want vrouwen hebben wel de mond vol van gelijkheid, maar zouden dat alleen willen in 'leuke beroepen'. Om de mannelijke dominantie in zwaar werk, zoals in de bouw en fabrieken, bekommeren ze zich niet. Vrouwen zijn maar verwende prinsesjes, wilde hij eigenlijk zeggen, en hij vergat daarbij voor het gemak even de handen aan het bed en de schoonmaak, zware beroepen waarin vrouwen vaker oververtegenwoordigd zijn. Het stomme is: wie op vrouwendag alleen op Instagram had gekeken, zou nog denken dat hij gelijk had ook.


Vrouwen aan de top

Op Internationale Vrouwendag onthulde de Universiteit Leiden in de Senaatszaal veertien nieuwe portretten van vrouwelijke hoogleraren. Foto anp

Vrouwen besturen de wereld in Nederlandse Veiligheidsraad
Bij de eerste vergadering van de VN-Veiligheidsraad met Nederland als voorzitter, op Internationale Vrouwendag, heeft minister Kaag alle landen opgeroepen een vrouw af te vaardigen. Alleen Rusland kwam met vijf mannen.

Onderwijsminister Van Engelshoven: 'Geen vrouw te vinden, dat is geen argument' (+)
In het kader van het Westerdijkjaar is 5 miljoen euro besteed om het aantal vrouwelijke hoogleraren te bevorderen. Dat lukt. Wat moet er gebeuren nu het stimuleringsplan afloopt? Quota?

Ook bij sportbonden zijn vrouwen in bestuur ondervertegenwoordigd: 'Durf er te staan'
Net als in het bedrijfsleven blijkt ook bij de sportbonden de participatie van vrouwen in topfuncties achter te blijven. Volgens het Mulier Instituut maken mannen nog steeds de dienst uit in de Nederlandse bondsbesturen. Van de bij NOC*NSF aangesloten sportbonden is ongeveer één op drie leden een vrouw, maar in de bondsbesturen ligt dat percentage een stuk lager (19%). Het merendeel (63%) van de besturen heeft zelfs geen enkele vrouw als bestuurslid. Wat is hiervan de oorzaak? En hoe ervaren vrouwen het om te opereren in een mannenwereld? Drie vrouwelijke bondsbestuurders hierover aan het woord.

'De baas van een containerbedrijf, dat moet wel een man zijn, toch?' (+)
Kristel Groenenboom (31), directeur en eigenaar van een containerbedrijf, zou een boek kunnen schrijven over de mannelijke vooroordelen waar ze tegenoploopt. Dat heeft ze dus maar gedaan. Hilarisch en herkenbaar.

Oppositie wil loonkloof dichten, maar wat is de beste oplossing?
De oppositie wil een wetswijziging om de loonkloof tussen mannen en vrouwen te dichten. Vier vragen over de loonkloof tussen de seksen.