Interieurontwerp is een volwassen discipline geworden, nu komt er een speciale prijs

'Het interieur bepaalt hoe een gebouw wordt ervaren'

Een mooi gebouw is één ding, maar je daar senang voelen of er prettig kunnen werken, is iets heel anders. Daarom lanceert tijdschrift Frame een nieuwe prijs voor interieurontwerpers.

WeWork, Shanghai door Linehouse & We Work. Beeld Foto Jonathan Leijonhufvud

De meeste mensen kennen wel een wereldberoemde 'starchitect' als Rem Koolhaas of Zaha Hadid. Of productontwerpers als Marcel Wanders en Philippe Starck; zij zijn bekend bij het grote publiek. Maar niet veel mensen kunnen een interieurontwerper bij naam noemen.

'Interieurontwerp is een jonge discipline, die pas een kwart eeuw bestaat. Daarvoor waren het architecten die het erbij deden. Of er werd een stylist ingehuurd', verklaart Robert Thiemann, hoofdredacteur van Frame, het gezaghebbende interieurmagazine dat Amsterdam als uitvalsbasis heeft. Frame bestaat twintig jaar. Dat wordt gevierd met de lancering van de Frame Awards, een jaarlijkse prijs voor de beste interieurs ter wereld. Want 'interieurontwerp is een volwassen discipline'.

Thiemann: 'Onze levens spelen zich veelal binnen af. Na kantoor gaan we sporten of naar een restaurant. In onze vrije tijd gaan we naar musea of we gaan shoppen. We reizen meer en verblijven dus vaker op luchthavens en in hotels. Het interieur is belangrijker geworden dan architectuur of meubeldesign.'

Bovendien, zegt hij, worden er veel eisen gesteld aan interieurs. 'Een kantoor is niet meer alleen een efficiënte werkplek, maar moet ook het visitekaartje van een bedrijf zijn. Een winkelinterieur fungeert tegelijkertijd als reclame voor een merk.'

Naast kwaliteiten als ruimtelijke proportie, expressieve materialen en verrassende kleuren mag een interieur schaamteloos modieus zijn. 'De gemiddelde levensduur van een interieur is slechts vijf jaar', aldus Thiemann. De trend is nu dat alle zintuigen worden geprikkeld. 'We zitten de hele dag achter computerschermen en smartphones. Dus hebben interieurs veel kleur en muziek en zijn er materialen om aan te voelen. Zelfs de geur is tegenwoordig ontworpen.'

De belangrijkste eigenschap van een intereurontwerper is empathie. 'Een architect ontwerpt de façade van een gebouw. Maar het interieur bepaalt hoe dat gebouw wordt ervaren.' In een spa kom je tot rust, mede dankzij de zachte kleuren en het materiaalgebruik. In een winkel wordt de bezoeker juist gestimuleerd met felle kleuren en verrassende details. 'Een interieur kan gevoelens versterken of juist afzwakken.'

Top

Deze week verzamelt de mondiale designtop zich in Nederland voor de uitreiking van de Frame Awards voor interieurontwerp. Er zijn vijf categorieën: publieke ruimte, retail, werk, horeca en 'show'. Deze zijn weer onderverdeeld in een twintigtal subcategorieën, zoals als pop-upshop (retail), bioscoop (horeca) of flexwerkplek. De winnaars worden vanavond bekendgemaakt in de Westergasfabriek in Amsterdam; overdag en morgen zijn er workshops en lezingen.


De Frame Awards kent dertig nominaties. V selecteerde drie trends.

Inclusiviteit

WeWork, Shanghai
Ontwerper: Linehouse & We Work

WeWork is een flexwerkplek in een voormalige opiumfabriek. De inrichting is geïnspireerd op een grand hôtel: met zithoeken, informele vergaderplekken en een cafébar. Zo lokt de ruimte al dan niet toevallige ontmoetingen uit.

'Met interieurs proberen bedrijven en merken, maar bijvoorbeeld ook ziekenhuizen, een gemeenschapsgevoel uit te dragen. In winkels zie je steeds vaker een café, in kantoren zijn gezamenlijke loungeplekken in opkomst. De hotellobby wordt belangrijker door party's en flexwerkplekken, terwijl kamers juist kleiner worden. Exclusieve ruimten en VIP-entrees maken plaats voor inclusiviteit.'

Wellness

Molecure Pharmacy, Taiwan
Ontwerp: Waterfrom Design

Een apotheek ingericht met natuursteen, hout en levende planten. De uitstraling is fris en clean door het gebruik van veel gekleurd glas en ranke constructies.

'Deze apotheek oogt niet klinisch, maar natuurlijk en rustgevend, eigenlijk meer als een spa. Deze aandacht voor gezondheid zie je overal. Het kantoor dat een yogaruimte heeft, winkels met een health bar. Deze plekken kunnen rustgevend zijn, maar ook stimuleren. Zo zijn er winkels en warenhuizen waar workshops worden gegeven in gezond koken.'

Molecure Pharmacy, Taiwan. Beeld Kuomin Lee

Technologie

Au Pont Rouge, St.-Petersburg
Ontwerp: Cheungvogl

Au Pont Rouge is een warenhuis met een gerobotiseerde voorraadruimte, waardoor de winkelvloeren leeg en schoon blijven. De cosmetica-afdeling heeft een 'selfie room' met speciale belichting en spiegels.

'Het is nog een worsteling: elke interieurontwerper weet dat technologie mogelijkheden biedt. Maar wat is een slimme toepassing? Technologie moet onzichtbaar zijn. Bijvoorbeeld dat je boodschappen vanzelf worden gescand en betaald, zodat je vrij door een winkel kunt lopen. Of dat licht en temperatuur automatisch worden afgestemd op het weer buiten.'

Au Pont Rouge, St.-Petersburg Beeld Jeroen Junte
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.