Inspiratie komt van schilderspalet

Het waterthema dat vorige week al boven kwam drijven tijdens de mannenmodeshows in Milaan voor zomer 2008, zette het afgelopen weekeinde in Parijs door bij Viktor & Rolf....

Viktor & Rolf haalden hun waterinspiratie uit de schilderijen van David Hockney, met golvende roesjes op een overhemd, een golvenpatroon op een colbert, en veel lichtblauw. Het Viktor & Rolf-zegellogo leek dit keer op een veelkleurige plak verf van een schilderspalet. Leuke collectie, hoewel het wat kort door de bocht is om het werk van een groot schilder in een paar kringels te vertalen. En ook frappant: drie zomers geleden was Hockney al de meest genoemde inspiratiebron in de mannenmode, en dit seizoen was hij weer terug; behalve bij Viktor & Rolf ook bij Burberry en Paul Smith.

Meer inspiratie uit de schilderkunst bij Yves Saint Laurent, waar de wijde broeken en canvas schoenen onder de verfvlekken zaten, met een uitgelubberde katoenen trui erop, en korte, vierkantige colbertjes. Het was een mooie shabby collectie, voor de man die er voor veel geld elegant en nonchalant uit wil zien. Volgens Stefano Pilati, ontwerper van Yves Saint Laurent, is de tijd van het slanke, strakke herenpak echt voorbij.

Die ‘strakke’ zeven jaren die achter ons liggen hebben we vooral te danken aan Hedi Slimane, de inmiddels vertrokken ontwerper van Dior Homme. Zijn opvolger (en oud-assistent) Kris van Assche liet zondag zijn eerste collectie voor Dior Homme zien, maar eerst toonde Van Assche nog op vrijdagmiddag zijn eigen merk. Die show was een consistente voortzetting van wat hij al een paar seizoenen laat zien: veelal grijze kostuums en witte overhemden met aangepaste volumes, ontelbaar veel bandplooien, hemden met gigantische ballonmouwen. Een overhemd tot op de knie leek op een traditioneel joods hemd, en, iets minder geslaagd, waren de bewust asymmetrische jasjes en broeken. Van Assche is meer romanticus dan revolutionair; zijn inspiratie kwam dit keer van August Sander, de Duitser die honderd jaar geleden volksjongens in hun netste pak fotografeerde.

Veel tijd voor een nieuwe koers bij Dior Homme had hij niet, want hij begon er pas in april. Hij hield zondagmiddag geen show maar een presentatie met statisch poserende modellen. Ze droegen strakke witte overhemden met ronde boordjes (een aanstormende rage) en nette broeken, soms met wederom veel plooien. Topstuk was een met kralen volgeborduurd paar klassieke herenschoenen.

Het zag er best goed uit, en romantisch, maar ook wel heel ouderwets. Dior Homme is in de afgelopen jaren een razend populair merk op straat geworden, met flitsende sneakers, sportieve jacks en strakke jeans. Wil Van Assche het merk nu terugbrengen naar waar het tien jaar geleden was: het pak en de stropdas? Het antwoord wordt waarschijnlijk pas bij zijn volgende show gegeven.

Nederlander Lucas Ossendrijver toonde ondertussen dat hij, in zijn vierde seizoen bij Lanvin, flink op stoom raakt. Hij gebruikte, verrassend voor mannen, veel zijde, in grijs, zand, beige en vaal bruin. Het had een enorm optimistische, luchtige losheid.

Nog nieuwer, op het verbluffend futuristische af, was Raf Simons’ show. Vorige week liet hij in Milaan al een intrigerend gekleurde collectie voor modehuis Jil Sander zien, en voor zijn eigen merk lanceerde hij een compleet nieuw silhouet voor mannen. Met behulp van elastiek en draw strings werden wijde shirts en jassen nauwsluitend, en soepele bandplooibroeken werden vanaf de knie strak.

Simons schreef er een interessante verklaring bij, waarin hij jongeren opriep om achter de computer vandaan te komen, de virtuele wereld te vergeten, en de echte wereld te herontdekken, met een hypermodern, sportief kostuum, en gigantische rugzakken voor de broodnodige bagage. Er was een glansrol voor Simons’ schoenen; een complexe hybride van sandaal, sok, laars en Japanse slipper, zo kleurig als Mondriaans Victory Boogie Woogie. Wie goed keek ontdekte ook hier dus de invloed van een beroemd schilder.

Pakken van Dior Homme tijdens de shows in Parijs voor de mannenmode in de zomer van 2008. (AFP) Beeld AFP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden