Inside Man, Con Air en Shaun of the Dead

Iedere dag zet de Volkskrant de beste films op televisie voor u op een rij.

Clive Owen in Inside ManBeeld Still

Inside Man (Spike Lee, 2006)
ZDF, 22.15-0.15 uur.

De stadsfilmer van New York, Spike Lee, trok voor Inside Man naar zo'n typische Wall Street-bank om een bijna ouderwetse misdaadfilm te maken, met een even ouderwets verrassend einde. Wanneer de cynische inspecteur Denzel Washington weinig verwachtingsvol zijn werkdag aanvangt, begint een aantal bankrovers aan de uitvoering van een goed voorbereide overval op een bank in Manhattan. Wat volgt, is een slim steekspel tussen de gelouterde Washington en de sluwe bankrover Clive Owen, die medewerkers en klanten gijzelt.

Lee snijdt heen en weer tussen de superieur gecontroleerde actie in de bank en het zenuwachtige gedoe op straat: politieagenten met getrokken pistolen, scherpschutters, nieuwsgierig publiek en druk ratelende cameraploegen. De politie, die probeert uit te vogelen wat er zich binnen afspeelt en hoe ze daaraan een einde kan maken, wordt ook nog eens voor de voeten gelopen door Jodie Foster, een invloedrijke troubleshooter die is ingehuurd door de bankdirecteur omdat hij iets in zijn kluisje heeft liggen wat per se geheim moet blijven. En Lee laat uiteraard ook geen kans onbenut om de multiculturele New Yorkse samenleving te becommentariëren.

Con Air (Simon West, 1997)
Veronica, 20.35-22.55 uur.

Perfect maandagavondvermaak uit de stal van spektakelproducent Jerry Bruckheimer (bekend van Bad Boys tot Pirates of the Caribbean tot CSI: Crime Scene Investigation). Con Air oogt als een vakkundig gemaakte formulefilm, maar stijgt stiekem boven zichzelf uit omdat aangename karakteracteurs als Steve Buscemi, John Malkovich, John Cusack en Ving Rhames exact aanvoelen in welk type pretentieloze, over the top actiefilm ze zich bevinden. Aan boord van een vliegtuig vol gevangenen is Nicolas Cage de enige met een greintje fatsoen. 'Somehow they managed to get every creep and freak in the universe on this one plane', verzucht hij met veel gevoel voor zwaar aangezette dramatiek, terwijl zijn witte truckershemd naarmate de film vordert steeds vetter besmeurd raakt. Een ongekende hoeveelheid groteske ontploffingen, schietpartijen en van testosteron doorspekte oneliners zijn het gevolg.

Nicolas CageBeeld Still Con Air

Shaun of the Dead (Edgar Wright, 2004)
FOX, 22.00-23.40 uur.

Een ondode of een computerspelletjesverslaafde? Moeite met wakker worden of net uit de dood opgestaan? In zombie- komedie Shaun of the Dead lijken zombies en gewone mensen zo veel op elkaar, dat het even duurt voordat Shaun doorheeft wat die met bloed besmeurde voorbijgangers van hem willen. Net zoals makers Edgar Wright en Simon Pegg in Hot Fuzz alle clichés uit Amerikaanse politiefilms een plek geven en in het recente The World's End spelen met het alien-invasiegenre, zo combineert Shaun of the Dead zombiefilms en romantische komedies (samen vormen de films de zogenaamde Cornetto-trilogie).

Voortdurend combineren de makers humor met geslaagde griezeligheid. Is de scène waarin een gokautomaat in een bar plots munten uitwerpt en daarmee zombies wakker schudt eerst nog eng, zodra de jukebox in de andere hoek willekeurig kiest voor Queens Don't Stop Me Now, vloeit alles probleemloos over in aangenaam flauwlollige humor. Het grappigst is de film als de wrede waanzin wordt geconfronteerd met Brits flegma. Zo vertelt Shauns moeder haar zoon niet dat ze met het zombievirus is besmet, omdat ze geen overlast wil veroorzaken.

Beeld Still uit Shaun of the Dead
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden