Review

Ingetogen, broeierig speelfilmdebuut van Muritiba

Film (drama) - To My Beloved

De dreiging van geweld is continu aanwezig, dat levert aardige scènes vol klassieke suspense op. Muritiba stelt in To My Beloved tijdloze vragen over de breekbaarheid van liefdesrelaties.

Beeld RV

Fernando leidt in het uiterst subtiele Braziliaanse drama To My Beloved (oorspronkelijke titel: Para minha amada morta - Mijn dode geliefde) een ietwat ongewoon geroutineerd leven. Overdag werkt hij als fotograaf voor de politie, waar hij zowel arrestanten als aangespoelde lijken vastlegt. Met zijn zoontje kijkt hij 's avonds oude videobanden van zijn overleden vrouw. Als zijn zoontje slaapt, gaat Fernando door - naast hem staat een bak met nog veel meer tapes.

Plotseling, op een regenachtige avond, verstart Fernando's gezicht. Hij ziet iets op een van de opnamen, buiten het zicht van de kijker, waardoor eerst verbazing en dan walging een verwrongen spoor over zijn gelaat trekt. Een stukje van het beeld reflecteert in zijn oog. Het is een scène waarin veel en tegelijk helemaal niets gebeurt - een aanpak die keer op keer terugkeert in dit ingetogen, broeierige speelfilmdebuut van Aly Muritiba.

To My Beloved

Drama.
Regie: Aly Muritiba.
Met: Fernando Alves Pinto, Mayana Neiva, Lourinelson Vladmir, Giuly Biancato, Vinicius Sabbag, Michelle Pucci.
113 min., in 7 zalen.

Als duidelijk is dat Fernando's vrouw hem bedroog met een andere man, en dat bedrog nog vastlegde op video ook, wordt hij politiefotograaf van zijn eigen verleden. Hij fotografeert vage beelden uit een van de filmpjes, vraagt rond, begint een man te achtervolgen en laat een pistool slingeren op de keukentafel. Aardige scènes vol klassieke suspense levert dat op: zet Fernando zijn verdriet en jaloezie om in wraak en zo ja, wanneer? Met de kleinst mogelijke stapjes verschaft hij zich toegang tot het leven van de mogelijke minnaar van zijn vrouw, die ook nog een tijdje in de bak heeft gezeten. Ook als geweld uitblijft, is de dreiging van geweld in elke tel van To My Beloved aanwezig.

Muritiba stelt ondertussen tijdloze vragen over de breekbaarheid van liefdesrelaties: is het mogelijk om elkaar echt te kennen? De wijze waarop Fernando zich in eerste instantie incognito verhoudt tot de minnaar van zijn vrouw, weerspiegelt aardig zijn vragen over zijn eigen rol in hun verhouding. Wat weet deze man van hem, toen en nu?

Het is eerder vertoond - Hitchcock heeft Muritiba ontegenzeglijk geïnspireerd. Maar voor een debuut is het niet onaardig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.