Recensie Maat voor Maat

Inge Wijers vertolking van Isabella vult meer dan het podium in het Dieverse bos ★★★★☆

Inge Wijers als Isabella Beeld Koen Timmerman

Inge Wijers heet ze, ze speelt toneel en is momenteel te zien in Maat voor maat van Shakespeare in het openluchttheater van Diever. Wie daar regelmatig komt – en dat is doorgaans een theatraal genoegen – ontdekt zo af en toe een groot acteertalent. Vorig jaar was dat de al gerijpte klasse van Dick van Veen als een indrukwekkende koning Lear, dit jaar dus Inge Wijers, die in Maat voor maat de belangrijke rol van Isabella speelt. Ze combineert een fantastische tekstbehandeling (waarin ze moeiteloos schakelt van bijdehand naar deemoedig) met een sterke fysieke aanwezigheid. Haar vertolking van Isabella is zelfs op dat enorme speelvlak in het Dieverse bos meer dan podium vullend. Je moet naar haar luisteren én kijken, ontsnappen is niet mogelijk.

Isabella is een jonge non die verandert in een standvastige furie als ze hoort dat haar broer Claudio ter dood is veroordeeld vanwege ontuchtig gedrag. Ze probeert de plaatsvervangende hertog te overtuigen van zijn onschuld. Maar daarvoor moet ze haar eigen maagdelijkheid opofferen. Want zo is die zogenaamd rechtschapen hertog ook wel weer, en zo zijn eigenlijk alle mannen: losbollen en flapdrollen, met grijpgrage handjes.

In een rigoureuze bewerking en regie van Jack Nieborg – met een knappe afwisseling van komische en serieuze scènes – ontrolt deze ‘komedie’ zich als een snedig maar niet belerend commentaar op actuele onderwerpen als machtsmisbruik, seksueel overschrijdend gedrag en nepnieuws. Met over de hele linie goede acteurs, prachtige kostuums, een paar fraaie licht- en geluidseffecten en een heldere vertelstructuur, waarbij te veel ruis is weggesneden.

Uiteindelijk moet ook Isabella zich aan de mannelijke overmoed onderwerpen. Dat levert een fraai en intens eenzaam slotbeeld op.

Maat voor maat van William Shakespeare

★★★★☆