Update

ING legt internet- en mobielbankieren plat

ING kampt met een grote storing bij het internetbankieren. Veel klanten van de bank melden op Twitter en Facebook dat ze een verkeerd saldo zien in hun rekeningoverzicht. Het gaat om honderden en soms zelfs duizenden euro's. Anderen staan met volle winkelwagens in de supermarkt en kunnen hun boodschappen niet betalen. ING meldt nog tot 21.00 uur nodig te hebben om de problemen te verhelpen.

Beeld ANP

Hoeveel klanten door de problemen getroffen zijn is niet duidelijk. Inloggen op de site of de app van ING is inmiddels niet meer mogelijk. Volgens de bank komt dat doordat de site overbelast is: veel mensen zouden hun saldo willen controleren na alle berichtgeving. De bank meldt tot circa 21.00 uur nodig te hebben om de mobiele app en internetbankieren opnieuw op te starten en fouten te herstellen.

Rood
De bank meldt op haar website dat klanten door de storing mogelijk te maken krijgen met roodstand. 'Klanten van ING krijgen op dit moment niet de volledige af- en bijschrijvingen te zien in Mijn ING en via de Mobiel Bankieren App.' ING zal geen kosten in rekening brengen voor het onvrijwillig rood staan van klanten. Een woordvoerder raadt mensen met een onwaarschijnlijk hoge roodstand aan contact op te nemen met de bank.

ING kampte afgelopen nacht met een storing die pas vandaag aan het licht is gekomen. Daardoor loopt de bank achter met het verwerken van af- en bijschrijvingen in de mobiele app en op de website. De oorzaak van de storing is nog niet bekend. 'Op dit moment worden alle betalingen verwerkt waardoor het saldo weer in lijn is met de bij- en afschrijvingen', meldt een woordvoerder. 'Het kan zijn dat de incasso-afschrijvingen nog niet allemaal zichtbaar zijn. Ook is het mogelijk dat er een dubbele afschrijving zichtbaar is. Dit zal worden gecorrigeerd.'

Het zou volgens de woordvoerder niet om een hack gaan. 'Uiteraard is het heel erg voor onze klanten. We onderzoeken het technische probleem nu om er lering van te kunnen trekken. Het probleem staat op zichzelf en is anders dan voorgaande problemen. Het is ook geen hack, zoals je veel mensen hoort roepen. Mensen raken in ieder geval geen geld kwijt. We hebben per klant in beeld wat er aangepast moet worden en dat gaan we doen.'

Pin of iDEAL
De storing heeft vooralsnog geen gevolgen voor pin- of iDEAL-betalingen. Een woordvoerster van betaalorganisatie Currence laat woensdagmiddag weten niets vreemds te zien in het betalingsverkeer. Ook heeft zij nog geen melding gekregen van ING dat er sprake zou zijn van een storing.

De Consumentenbond roept ING op de klanten van de bank snel te informeren over de omvang van de problemen met internetbankieren. Een woordvoerder meldt dat bij de organisatie via Twitter en telefonisch veel vragen binnenkomen over de storing. Mensen willen weten wat er aan de hand is met hun bankrekening. Maar 'duidelijkheid ontbreekt', aldus de zegsman.

Rabobank
Ook Rabobank meldt last te hebben van een technische storing op het gebied van internetbankieren. 'Sommige diensten zijn momenteel niet beschikbaar. Wij werken eraan om deze online diensten spoedig weer volledig beschikbaar te hebben. Onze excuses voor het ongemak.'

De problemen zijn van een heel andere grootte dan die van de ING, laat een woordvoerster van de bank weten. Volgens haar hebben de storingen bij de twee banken niets met elkaar te maken. Klanten van ING zien afwijkende saldi na inchecken. Bij de Rabobank kunnen klanten online hun saldo checken en geld overmaken. Wie echter doorklikt naar bijvoorbeeld de pagina 'lenen' krijgt een storingsmelding. De bank hoopt het technische probleem zo snel mogelijk te hebben verholpen.

Beeld Screenshot
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden