Indiase musical voor westerlingen

Honderd dansers, zangers en muzikanten in actie op het podium, alle kleuren van de regenboog. Het is carnaval, circus en een massale kerkdienst tegelijk: Bharati is weer in Nederland

Van de duizend Bollywood-films die jaarlijks worden gemaakt, is maar een fractie op buitenlandse schermen te zien. De Hindoestaanse gemeenschap in Nederland heeft er inmiddels wel voor gezorgd dat het genre niet alleen beschikbaar is in de videotheken. Er zijn diverse Indiase filmfestivals en de uitreiking van de Indian International Film Academy Awards (de Bollywood tegenhanger van de Oscar) vond vorig jaar zelfs in Amsterdam plaats. In Rotterdam was men daar niet zo blij mee, want daar klopt het Hindoestaanse hart toch het hevigst. Niet verwonderlijk dus dat de (tweede) Nederlandse tournee van het Indiase muziek- en dansspektakel Bharati in Rotterdam van start is gegaan.

Bharati, bedacht door de Israëlische producent Gashash Deshe, is een musical die zwaar leunt op de Indiase film en is bedoeld voor de hindoegemeenschap buiten India met nostalgische gevoelens en een geïnteresseerd wit publiek. India zelf kent vrijwel geen live musicaltheater. Een kaartje voor een film kost een schijntje, een grootschalige musical zou onbetaalbaar zijn.

Naast de suikerzoete films levert de Indiase filmindustrie steeds meer interessante sociaal-historische producties af, die de spanningen in het land met een miljard inwoners als onderwerp niet uit de weg gaan. In het script van Bharati wordt de veilige weg bewandeld. De Amerikaanse Siddharta, gespeeld door Gagan Malik (die vooral teert op zijn titel Mr Photogenic van India en verder niet al te veel acteertalent meeneemt), komt als ingenieur terug naar zijn geboorteland om in de heilige stad Varanasi te werken aan het Ganges Zuiverings Project. Hij wordt verliefd op Bharati, een ouderloos meisje dat is opgevoed door Domraja, een man uit de laagste kaste. Bharati (symbool van het moderne India dat de tradities niet vergeet) wordt gespeeld door de geweldige danseres Bhavna Pani. Vader Domraja heeft al een huwelijkskandidaat in gedachten, en dat is niet die westerse jongen..

Het slot is dan dus wel duidelijk, maar het gaat in Bharati om de zang en dans. De productie is een staalkaart van het beste dat India momenteel op dat gebied te bieden heeft. De massale dansscènes zijn overdonderend door de synchrone bewegingen waarbij de gratie van de traditionele Indiase dans duidelijke beïnvloed is door de moderne westerse jazzy showdans. Ook de muziek, die afkomstig is uit een aantal grote Bollywood-films, is zorgvuldig gekozen om de westerse bezoekers niet af te schrikken, zonder de doorgewinterde Indiase muziekliefhebber teleur te stellen.

Michel Sorbach is de verteller. Hij leidt de toeschouwer door de Indiase cultuur met het uitbundige Holi-lentefeest, de Kalari vechtkunst, de trotse Sikhs en de ingewikkelde huwelijksrituelen. Sorbach voelt zich perfect thuis in deze productie, en zorgt voor een intelligente lichte toon. Zelfs de grootste individualist laat zich gewillig meevoeren in dit muzikale massafeest.

Bharati door Sahara Indian Pariwar, met Bhavna Pani, Gagan Malik en Michel Sorbach, Nieuwe Luxor Theater Rotterdam, t/m 17 september. Daarna in Breda (Chassé) en Amsterdam (Heineken Music Hall).

\N (\N)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.