Inchecken in café en restaurant

Locatiedienst Foursquare, die informatie biedt over de plek waar je bent, groeit snel...

Door Wouter Keuning

Als bedrijven in de rij staan om een jong en relatief klein internetbedrijf dat nog geen winst maakt voor tientallen miljoenen over te nemen, weet je dat de markt denkt dat de nieuwe heilige internetgraal binnen handbereik is. Afgaande op de onstuimige groei van en interesse in het Amerikaanse bedrijf Foursquare kun je concluderen dat zogenaamde location based services mogelijk die nieuwe heilige graal zijn.

Deze platformen – naast Foursquare zijn onder meer Gowalla, Brightkite en Loopt in opkomst – geven gebruikers relevante informatie over de kroeg, het restaurant, de winkel of het bedrijf waar ze op dat moment zijn. Zo kan een gebruiker op het moment dat hij een restaurant inloopt op zijn mobiele telefoon zien wie van zijn vrienden daar op dat moment ook aanwezig is, of lezen wat een vriend er de avond daarvoor heeft gegeten en of hij dat lekker vond.

Van de vier genoemden is Foursquare momenteel veruit de grootste en hardst groeiende. Deze week ging het aantal gebruikers door het miljoen en met de huidige groei van ongeveer 50 duizend per week zou dat aantal aan het eind van de zomer op 3 miljoen kunnen liggen.

De snel groeiende populariteit is niet onopgemerkt gebleven. Al een paar maanden wordt er flink gespeculeerd over een overname. Yahoo zou meer dan 100 miljoen dollar voor het bedrijf willen neertellen, Microsoft en Facebook zouden al gesprekken voeren en ook AT & T en meerdere investeringsmaatschappijen zouden mogelijk interesse hebben.

Oprichter Dennis Crowley, die de speculaties beu lijkt te zijn, zei afgelopen maandag in een interview met The Observer: ‘We zullen doen wat het beste is voor het bedrijf. Binnen een paar weken zal er duidelijkheid zijn. We zijn klaar met alle afleiding en willen gewoon weer aan het werk.’

Deel van het succes van Foursquare, dat er met name grafisch veel minder gelikt uitziet dan Gowalla, ligt in het competitie-element dat erin zit. Degene die het vaakst in een bepaalde gelegenheid ‘incheckt’ wordt burgemeester van die plek. Een titel waar sommige gebruikers grote waarde aan hechten en die op sommige locaties ook echte voordeeltjes oplevert. In de VS zijn al vele kroegen waar de burgemeester gratis koffie krijgt. Naast het burgemeesterschap zijn er in Foursquare overigens nog vele – inmiddels honderden – andere titels met bijbehorende punten te verdienen. Iemand die op vijftig verschillende locaties heeft ingecheckt krijgt de titel Superstar en iemand die drie keer in een week op dezelfde plek inlogt krijg de Local-titel.

Oprichter Crowley zal de populariteit van zijn bedrijf met enig leedvermaak beleven; al in 2000 richtte hij de locatieservice Dodgeball op en verkocht dat in 2005 aan Google. Hij begon in 2009 met Foursquare nadat Google tot zijn grote frustratie Dodgeball niet verder had ontwikkeld.

De populariteit van Foursquare beperkt zich niet meer tot de VS. Ook in Nederland is de gebruikersgemeenschap groeiende. Vorig jaar, toen het aantal Nederlandse gebruikers op een paar honderd werd geschat, was het Amsterdamse café Dwaze Zaken het eerste dat zijn burgemeester gratis koffie aanbood.

Hoeveel gebruikers er inmiddels in de polder zijn, is onbekend, maar aan de eerste wereldwijde Foursquareday die afgelopen 16 april werd georganiseerd, deden in vijftien Nederlandse steden cafés, restaurants en winkels mee. Opvallend was de deelname van boekwinkelketen Selexyz, die bezoekers een gratis bestseller gaf als zij op Foursquare incheckten in de winkel waar zij waren en voor andere gebruikers een boekentip achterlieten.

De boekhandel gaf in totaal zestien boeken weg, laat Daniëlle Schouten van Selexyz weten. ‘Het gaat niet om enorme aantallen, maar we zien dit zeker als een goeie manier van micromarketing. Je bereikt maar een kleine groep mensen, maar die mensen zijn wel heel actief en betrokken. Dat bleek ook uit de vele leuke en enthousiaste reacties die we kregen.’

Na Foursquareday heeft Selexyz de actie doorgezet. Sinds afgelopen zaterdag krijgen gebruikers van Foursquare boekentips van vrienden als ze voorbij een filiaal van Selexyz lopen of er naar binnen gaan. ‘En wie tien keer in een filiaal incheckt krijgt gratis een boek’, aldus Schouten.

Zolang het enthousiasme er van alle kanten vanaf druipt staat Foursquare-oprichter Crowley voorlopig voor een lastige keus; nu verkopen voor een mooie prijs, wachten tot het bedrijf nog meer oplevert of wachten tot de hype voorbij is. Zoals veel analisten geheel terecht opmerken: Foursquare kán het nieuwe Twitter zijn, maar net zo goed het nieuwe Second Life, de uit de gratie geraakte virtuele wereld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden