In Zuidas had wat meer geïnvesteerd kunnen worden in de emotionele impact

Zuidas (dramaserie) ***

Het is een merkwaardig bijproduct van onze serieobsessie dat de gemiddelde Nederlandse kijker meer weet van het Amerikaanse rechtssysteem (objection!) zoals dat in series als Suits, Damages, The Good Wife (en de spin off The Good Fight) wordt voorgesteld, dan van ons eigen rechtssysteem.

De nieuwe Nederlandse advocatenserie Zuidas heeft zich qua stijl en dynamiek  (liftscènes, meeloopdialogen, nachtelijke kantoortorens) duidelijk laten inspireren door bovengenoemde series, met de Amsterdamse Zuidas als het cosmopolitische decor waarin (klassiek element) een beginnend advocaat (Jouman Fattal als Sabia) haar idealen overeind moet zien te houden in een wereld waarin kantoorpolitiek de belangen van de klanten nog wel eens in de weg staat. 

Fattal (in 1992 in Syrië geboren) is een welkome verschijning, die ondersteund wordt door een sterk collectief van ervaren acteurs als Mark Rietman, Robert de Hoog en vooral Annet Malherbe, als de meedogenloze partner Christine Meijer. Malherbe is in ieder geval al een reden om naar Zuidas te kijken. 

Het scenario van Zuidas is een samenwerking van het schrijverscollectief met authentieke Zuidas-ervaring die eerder werd verwerkt in boeken als ZoZuidas en Overwerk & Achterklap in de Amsterdamse kantoorjungle en de ervaren scenarioschrijver Philip Delmaar. Genoeg authentieke details en ongetwijfeld zitten er op de echte Zuidas advocaten te raden wie wie is.

De eerste aflevering van Zuidas was een behoorlijke drempel om te nemen. Alle personages, toon, stijl en setting moesten worden geïntroduceerd en het kwam dramatisch nauwelijks van de grond. De gefiguurzaagde dialogen die her en der ook tot overacting leidden hielpen niet.

In de tweede aflevering die dit weekend wordt uitgezonden werkt de formule beter. De grote lijn wordt duidelijk: kantoor Van de Sande Grinten Meijer dreigt een dinosaurus te worden in een snel veranderende juridische wereld. En de eerste zaak van onze heldin is niet de fraudezaak die het aanvankelijk lijkt. De verrassende wending is aardig gevonden, al had er wat meer in de emotionele impact kunnen worden geïnvesteerd, iets waar de Amerikaanse series zo goed in zijn. Geef ze een minuut in een kopieerhok en je schiet al vol.

Geschreven door Karima O’Flynn-Belgacem, Maria Guldenaar, Rolinde Hoorntje, Philip Delmaar. Regie Nicole van Kilsdonk en Aaron Rookus. Te zien op NPO 3, elke zondagavond, 21.15 uur en op NPO Start 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.