RecensiesWelcome to the Blumhouse

In Welcome to the Blumhouse wordt het niet vaak eng, maar fascinerend zijn de films wel

Vier jonge filmmakers met een gruwelijk verhaal over verstikkende familiebanden. In de reeks Welcome to the Blumhouse wordt het niet vaak eng, maar de uiteenlopende culturele achtergrond van de makers levert fascinerende films op.

Black Box

Volgens zijn artsen lijdt Nolan (Mamoudou Athie) aan geheugenverlies. Sinds hij amper een auto-ongeluk overleefde, waarbij zijn vrouw overleed, kijkt Nolan naar zijn dochtertje alsof ze een vreemde is. Zijn huis komt hem onbekend voor. Het werk dat hij als fotograaf maakt lijkt niet op wat hij vroeger maakte.

Het is niet dat Nolan geen herinneringen heeft, het zijn alleen de verkeerde. Daar komt hij stapje voor stapje achter in de griezelfilm Black Box, sinds kort te zien op Prime Video, de streamingdienst waarmee grootmacht Amazon steeds succesvoller Netflix beconcurreert. Black Box is een van vier nieuwe films die het Amerikaanse productiebedrijf Blumhouse voor Amazon maakte. Gepresenteerd onder de naam Welcome to the Blumhouse  volgen er in 2021 nog vier. Black Box, The Lie, Evil Eye en Nocturne zijn op zichzelf staande speelfilms, al is er wel een overkoepelend thema: familie. Verwacht daarbij geen rooskleurige gezinstaferelen, want het productiebedrijf is gespecialiseerd in horror.

Blumhouse is het bedrijf van producent Jason Blum en is de laatste jaren met een flinke opmars bezig. Blum is de man achter commerciële successen als Paranormal Activity  en de filmreeks The Purge. Daarnaast haalde hij Oscarnominaties binnen met Whiplash (2014), Get Out (2017) en Spike Lee’s BlacKkKlansman (2019). Horror blijft het belangrijkste genre voor Blumhouse: het afgelopen jaar produceerde het onder meer Us, Ma en The Invisible Man.

Niet alles wat Blum aanraakt, verandert in goud. Dat hoeft ook niet: Blumhouse-films worden gemaakt met relatief kleine budgetten, waardoor een enkele hit genoeg is om het bedrijf een enorme winst te bezorgen. Zo kostte The Invisible Man, een geslaagde moderne verfilming van het boek van H.G. Wells,7 miljoen dollar om te maken. De opbrengst overstijgt inmiddels 130 miljoen: een winstmarge waar veel grotere Hollywoodstudio’s van dromen.

Zulke monstersuccessen geven Blumhouse ruimte om te experimenteren. Voor Welcome to the Blumhouse zetten Blum en Amazon in op jong talent en diversiteit. Drie van de vier titels zijn een speelfilmdebuut en veel acteurs zijn nieuwe gezichten. Alleen Veena Sud, regisseur en scenarioschrijver vanThe Lie, is geen onbekende naam: zij maakte onder meer de Amerikaanse remake van de Deense politieserieThe Killing.

The Lie.

The Lie, waarin een tienermeisje haar beste vriendin vermoordt, is de enige film in het rijtje die niet in opdracht van Blumhouse is gemaakt. Al in 2018 was de film onder een andere titel te zien op het filmfestival van Toronto, waarna hij uit het zicht verdween. Met zijn bespiegelingen over de zwarte kant van ouderliefde pastThe Lie goed bij de rest, maar het is de minst overtuigende film van het kwartet. Het nogal onwaarschijnlijke scenario is amusant, maar de kille vormgeving en het bedaagde tempo halen de fut eruit. Echt eng wordt het ook niet in deze thriller.

Dat geldt ook voor Evil Eye, dat draait om de Indiaas-Amerikaanse Pallavi, die zich door haar naar India teruggekeerde ouders onder druk voelt staan om te trouwen. Wanneer ze eindelijk een geschikte man aan de haak slaat, is haar moeder niet blij, maar ongerust. Volgens haar is hij de reïncarnatie van de gewelddadige stalker die haar ooit bedreigde.

Tekst gaat hieronder verder

Amazon vs. Netflix

Met films als de Welcome to the Blumhouse-serie (vier nieuwe thrillers, geregisseerd door aanstormend talent) zet streamingdienst Amazon Prime Video de concurrentie met Netflix verder op scherp. Waar Amazon de laatste jaren vooral vertoonrechten van films kocht, is Netflix al langer actief als filmproducent. Met deze ‘originals’ kunnen de diensten zich onderscheiden. Netflix heeft een groter aanbod, maar kent de laatste tijd wat minder succes: veel door Netflix geproduceerde films blijven - uitzonderingen daargelaten - onder de radar of krijgen matige recensies.

Evil Eye.

Evil Eye, geregisseerd door de broers Elan en Rajeev Dassani, speelt een handig spel met culturele verschillen. De film blijft wat tam, maar dat ligt ook aan de verwachting die het Blumhouse-stempel oproept: wie een romantisch drama verwacht in plaats van een griezelfilm, zal er zeker meer door verrast worden. Zo bekeken is Evil Eye zelfs een heel aardige romcom, die een frisse – en nogal bloederige – kijk biedt op moederinstinct en het gearrangeerde huwelijk.

Nocturne en Black Box passen beter bij het horrorimago van Blumhouse, maar ook deze films ontsnappen enigszins aan het genre. Nocturne, over de rivaliteit tussen musicerende tweelingzussen, houdt zich nog het meest aan de regels. De jonge pianiste Juliet vindt een mysterieus notitieboek van een overleden studiegenoot. Het lijkt haar pianospel vleugels te geven, waardoor ze eindelijk met haar succesvolle zus kan concurreren. Dat heeft natuurlijk een prijs.Nocturne haalt duivelse tekens, gruwelijke nachtmerries en andere stokpaarden uit de horror-attributenkast, maar regisseur Zu Quirke, die zelf ooit viool studeerde, geeft het geheel wel een eigen draai. Vooral haar kijk op muzikaal talent en haar muziekkeuzes maken Nocturne interessant.

Nocturne.

De beste film van de vier is Black Box, waarin regisseur Emmanuel Osei-Kuffour het aandurft om halverwege een andere weg in te slaan. Van een horrorfilm over ontspoorde moederliefde verandert Black Box dan in een psychologisch drama. Dat is minstens zo intrigerend. Wie of wat bepaalt de identiteit van Nolan? Is het zijn onderbewuste, of zijn rol in de maatschappij?

De Blumhouse-films delen een motief. Drie ervan beginnen met het beeld van pasgeboren baby’s, terwijl de vierde ermee eindigt. De mens als onbeschreven blad – of juist niet. Het is een fijn filosofisch thema, vanuit diverse hoeken belicht door de jonge filmmakers. Dat zij met hun verschillende achtergronden een kans kregen hun speelfilmdebuut te maken, is de grootste winst van dit project. Goed dat Welcome to the Blumhouse een vervolg krijgt.

The Lie
Thriller
★★☆☆☆