TV-recensieEmma Curvers

In Volg je me nog? zien we Instagrammers als slaven van hun eigen contentmachine

Wat gebeurt er met de mens achter het merk, als de volgers je niet meer volgen?

‘Wat ben jij?’, staat op het scherm. Links aan de vergadertafel zit Marlot Willems, een knappe, 31-jarige blondine met gebeeldhouwde wenkbrauwen en een ietwat ontredderde blik. Rechts staat een coach, die opleest: ‘Jij bent een supertalent. Daarnaast ben je een ondernemer. En vergeet niet dat je ook een merk bent.’ Ze vergaderen over Marlot, of liever, @jolielot: ze heeft nog maar 130 duizend volgers. En dus, concludeert Marlot, is het tijd ‘om iets meer Marlot te laten zien’. Dan stelt de coach een vraag waarop geen antwoord komt: ‘Wie ís Marlot?’

Wie @jolielot is, is in elk geval duidelijk. Een influencer, net als @by.iris.sophia (184 duizend volgers), en @larissabruin (88 duizend volgers). Op hun kanalen zien hun levens er nogal likeable uit, en toch hebben ze als instagrammer hun veelbelovende toekomst al achter zich. In Volg je me nog? (Doortje Smithuijsen en Willem Timmers, donderdagavond bij de VPRO) zien we hoe ze zichzelf opnieuw proberen uit te vinden. Zichzelf, of hun merk – dat is voor de kijker en henzelf niet uit elkaar te houden.

Marlot Willems (links) in Volg je me nog?

Een uitstekend getimed verhaal: Instagram viert dit jaar zijn tiende verjaardag en daarmee is een generatie influencers volwassen geworden. Een tijdlang werden zij gretig afgeschilderd als kleerhangers met een hol luizenleven: gratis goedgekleed de wereld rondvliegen en fotogenieke cocktails drinken, af en toe een plaatje posten. Toch kwamen er steeds meer verhalen naar buiten van influencers bij wie de contentstroom droogviel: burn-out. Want een succesvol kanaal is een bedrijf, met een volgersschare die dagelijks gevoed moet worden. Ook voor Marlot, Iris en Larissa is de verleiding groot om te maken wat hun volgers liken, maar wat als het mens achter het merk een andere kant op groeit, een leven gaat leiden dat misschien wel minder likes oplevert?

En moeder wordt, zoals Marlot? Ze vertelt dat ze een tijd niet heeft gepost, omdat ze aan een identiteitsstoornis leed. ‘Mensen volgen mij op Instagram om wie ik ben, maar ik wist zelf niet wie ik was.’ @jolielot is een eigen leven gaan leiden, vertelt ze, maar nu wil ze dat @jolielot dezelfde persoon wordt als Marlot. Ook Iris van @by.iris.sophia moet in therapie ontdekken wat ze met haar merk aanmoet.

Zo komt het influencerschap in Volg je me nog? vooral naar voren als een zelfgemaakte dwangbuis, waarbij vroeg of laat een van beiden moet inleveren: de mens of het merk. Een merk vraagt consistentie, maar een mens is nu eenmaal niet zo consistent.

Iris Dekkers in Volg je me nog?

De manier waarop deze jonge vrouwen proberen hun off- en onlinelevens te verenigen, is op zichzelf al opzienbarend. Los van een paar shots van piepjonge meiden die iets moeten suggereren over de negatieve invloed van influencers, laten Smithuijsen en Timmers de interpretatie aan de kijker. Iets te vaak blijft daarbij het gevoel hangen dat de lastige vragen niet zijn gesteld.

Het merk opdoeken is in elk geval voor alle drie geen optie. @jolielot begint een YouTubekanaal en vindt content maken inmiddels weer ‘het allerleukste van de dag’. @by.iris.sophia kiest voor een parttimebaan. En @larissabruin influencet vrolijk door, nu ze zichzelf opnieuw heeft uitgevonden als TikTokker

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden