Brad Pitt in het sf-ruimtedrama Ad Astra.

Reportage Filmfestival Venetië

In Venetië blijkt eens te meer dat Brad Pitt, aanwezig met Ad Astra, nog steeds een heel grote ster is

Brad Pitt in het sf-ruimtedrama Ad Astra.

De door de Nederlandse cameraman Hoyte van Hoytema gedraaide film is in competitie voor de Gouden Leeuw.

‘Dat waren zéven vragen’, merkt Brad Pitt (55) op tegen de Italiaanse journalist die zich zojuist onnavolgbaar ratelend aan de zaalmicrofoon vastklampte in de persruimte van het festivalpaleis. ‘Ik ga de eerste beantwoorden, misschien ook de tweede. Drie, vier, vijf, zes ben ik vergeten, de zevende negeer ik.’

Toch leren we iets bij, gedurende de drukbezochte persconferentie voor de door Pitt zelf geproduceerde sciencefictionfilm Ad Astra, waarin de steracteur bovendien een astronaut speelt. Bijvoorbeeld dat George Clooney, die zich voor Gravity al eens in zo’n astronautenpak hees, z’n vriend Pitt vooraf waarschuwde voor de ongemakken die daarbij komen kijken. ‘Je hangt aan kabels, het is óók alsof je Peter Pan speelt in een toneelproductie.’ En dat Pitt eigenlijk niet van de ruimte houdt. ‘Het lijkt me erg eenzaam. Je leven is afhankelijk van je zuurstoftoevoer, dat pak, de kolonie, het ruimteschip. Zelf voel ik me prettiger in de natuur, buiten.’

Ook speculeert de acteur liever niet over z’n Oscarkansen - Pitt won nog nooit. ‘Als je aan de beurt bent, is het leuk. Maar als een ander aan de beurt is, is dat meestal een vriend, dus dat is óók leuk. Bevalt het een beetje, dit ontwijkende antwoord?’

Volgens de Amerikaanse filmvakbladen ligt Pitt op koers voor een Oscarnominatie, maar dan vanwege zijn rol als stuntman in Tarantino’s Once Upon a Time in… Hollywood. De studio mikt daarbij op de bijrolcategorie, zodat een onderlinge strijd met medespeler in die film Leonardo DiCaprio wordt vermeden.

De 76ste editie van het Italiaanse festival bezuinigt niet op Hollywoodsterren; zo-even zaten Scarlett Johansson en Adam Driver nog in de perszaal, voor hun huwelijkscrisiskomedie Marriage Story. Maar er is geen grotere attractie dan Pitt. Die meldt zich in vrijetijdskleding - T-shirt, pet - en bezorgt het fotografenleger een dag werk: Brad op de luchthaven, Brad op de boot, Brad op het Lido. Langs de rode loper bivakkeert een half etmaal voor de galapremière van Ad Astra al een colonne Italiaanse fans, paraplu’s opgestoken tegen de brandende zon.

De door de Amerikaan James Gray geregisseerde film komt uit de koker van Pitts filmbedrijf Plan B, en moest eigenlijk driekwart jaar geleden al klaar zijn. Hermontage na hermontage volgde, maar van eventuele frictie tussen regisseur Gray en producent en hoofdrolspeler Pitt valt bij de perspresentatie niks te merken. Wat niks zegt in de filmwereld. ‘Ik werkte niet eerder aan zo’n uitdagende film’, zeg Pitt over Ad Astra, een film met een budget van 100 miljoen euro. ‘Elk stukje muziek, elk stukje voice-over kón de film naar de verkeerde kant doen kantelen. Een aantal keer zaten we vast, in de hoek.’

Hij speelt de astronaut Roy McBride, die zijn decennia eerder naar een uithoek van het zonnestelsel afgereisde vader moet opsporen, om vervolgens de aarde te kunnen redden van kolossale elektrische stormen. De zoon van de legendarische astronaut (Tommy Lee Jones) worstelt onderweg met zichzelf en zijn afwezige vader. Grays nadrukkelijk therapeutische sf-film bezit een eigen, lome tred. Die is vaker waarneembaar in het oeuvre van de filmmaker, die midden jaren negentig hier in Venetië meteen de Zilveren Leeuw won voor zijn debuut, het misdaaddrama Little Odessa.

De filmmaker, gezeten naast Pitt, nam zich voor de ‘meest realistische ruimtefilm ooit’ te maken. Ad Astra, met een voice-over waarin wel wat gesnoeid had mogen worden, speelt zich nadrukkelijk af in de nabije toekomst. Geen al te futuristisch ontworpen ruimteschepen, maar capsules en maanwagens die tamelijk authentiek aandoen. De cameraman is de Nederlander Hoyte van Hoytema, die de spaarzame actiemomenten in de film ten volle benut, zoals in de achtervolgingsscène met maankarretjes, waarin alles gedempt is door het gebrek aan licht en de verminderde zwaartekracht. Van Hoytema is niet in Venetië; de veelgevraagde cameraman is alweer druk met de opnamen voor een volgende kaskraker, Tenet van Christopher Nolan.

Gray: ‘Ik ben sterk beïnvloed door een documentaire uit 1989, For All Mankind, met gerestaureerde opnamen van het maanoppervlak. Vanaf de maan zie je geen sterren, enkel dat oneindige, angstaanjagende en toch zo opwindende zwart. Ik bleef maar zeggen tegen Hoyte: hoe kunnen we dit zwart nóg zwarter maken?’

Ad Astra draait vanaf 19/9 in Nederlandse bioscopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden