Serierecensie Klem

In tweede seizoen Klem worden liefdevol geschetste personages op de pijnbank gelegd

Beeld Pief Weyman

Klem, seizoen 2 **** Een serie van Frank Ketelaar

Met Barry Atsma, Jacob Derwig, Georgina Verbaan, Gijs Scholten van Aschat

Te zien op NPO (uitzending elke donderdag, 20.35 uur, NPO 1) en NPO Start

Wat prettig is bij tweede seizoenen: de vliegende start. In het eerste seizoen van Klem, de beste Nederlandse serie van 2017 (aldus het Volkskrant-seriepanel) zagen we hoe de wereld van belastinginspecteur Hugo Warmond (Barry Atsma) langzaam verstrikt raakt met die van de net vrijgelaten crimineel Marius Milner (Jacob Derwig). Het begint allemaal met de twee jongste dochters die beste vriendinnen zijn, en tegen het slot van het eerste seizoen zijn de mannen verbonden door een gedeeld gruwelijk geheim.

Als ergens in een van de eerste drie afleveringen van het tweede seizoen van Klem, die we inmiddels gezien hebben, Warmond te horen krijgt dat hij kans maakt op een staatssecretarisschap, dan begrijp je ook dat scenarist en regisseur Frank Ketelaar een fraai, sadistisch spel speelt. Want de ambitie van deze door Atsma met verve gespeelde Everyman mag ongebroken zijn, hij heeft inmiddels een skelet in de kast: namelijk, een skelet in de kast.

Hij is inderdaad een beetje een sadist, die Ketelaar. Hij tekent zijn personages liefdevol, door middel van mooie details en veel gevoel voor dialoog (‘Hij stond niet op, als zodanig’, zegt Marius schuldbewust tegen zijn vrouw als hij beschrijft hoe hij in een vechtpartij terechtkomt), en legt ze vervolgens op de pijnbank.

Nadat we in de openingsscène herinnerd worden aan de gebeurtenissen aan het slot van het eerste seizoen, springen we een jaar in de toekomst. De oudste tienerdochter van Hugo komt thuis met een gladjakker van 34, de inspecteur vindt zelf een nieuwe liefde (bij de FIOD; toekomstige ontwikkelingen gegarandeerd), en Kitty (Georgina Verbaan), de vrouw van Marius, raakt betrokken bij een faillissement. En het lukt Marius (de weer geweldige Derwig) maar niet om het verleden af te schudden. Dat dient zich aan in de formidabele vorm van een gangsterbaas, met veel gevoel voor de klassieke gangstertraditie gespeeld door Gijs Scholten van Aschat. ‘Wie denk je dat ik ben, Pipo de clown?’ roept hij in razernij, bespottelijk en dreigend tegelijk. En hij kan, beter dan wie dan ook, heel goed op een achterbank van een auto zitten en het raampje dreigend naar beneden laten komen.

In de eerste afleveringen blijkt dat Marius groepstherapie volgt om zijn drift te beheersen. ‘Wat doen we met onze agressie?’ is de vraag aan de groep. ‘Die zetten we om in positiviteit!’ is het antwoord van de groep. Laat het maar aan Ketelaar over om dit voornemen op grandioze wijze op de klippen te laten lopen.