DE GIDSThrillers

In thrillers tekent zich een nieuwe generatie speurders af

Het archetype van de misdaadverslaggever annex onderzoeksjournalist is helemaal terug.

Drie nieuwe thrillers, drie vergelijkbare hoofdpersonen. Sinds de bonkige Mikael Blomkvist in zijn leren jack via de Millennium-trilogie van Stieg Larsson zijn entree in de letteren maakte, is het archetype van de misdaadverslaggever annex onderzoeksjournalist helemaal terug. Tijd voor een profielschets van deze nieuwste generatie speurders.

In het debuut De Rus (The House of Books; € 21,99) van Hans Faber maken we kennis met Vincent van Zandt, Vince voor vrienden. Hij is sterreporter van De Stem van Nederland, met een eigen fotootje in de krant. Vince rijdt in een oude zwarte Saab Coupé, hij heeft twee tienerdochters maar is wel van zijn vrouw Anke af. Nu woont hij samen met kat Tiger en stort hij zich op zijn werk. Voor zijn reeks over de Amsterdamse vastgoedmaffia ontving hij De Loep, de prijs voor onderzoeksjournalistiek. Geen gemakkelijke man, Vince. Noem hem een type Peter R. de Vries, met het verschil dat hij niet op tv wil. Dat laat hij liever over aan zijn hoofdredacteur Peter Witjes, die nogal kickt op aandacht. Ondertussen ziet Vince zich gesteld voor het raadsel van een dode Rus in de Amsterdamse Prinsengracht, het begin van een intrige over internationale geldstromen.

Hans Faber, De Rus.Beeld The House of Books

Voorbeeld twee: de scandi-thriller De meisjes zonder naam (Bruna; € 17,99) van Mikaela Bley. Zij, door het avondblad Expressen enigszins hoogdravend aangeprezen als ‘de nieuwe Zweedse thrillerkoningin’, heeft een reeks gebouwd rond misdaadjournalist Ellen Tamm, die werkt voor het station TV4. Ditmaal duikt ze in de mysterieuze gang van zaken op een particulier meisjesinternaat. Ellen heeft een open wond: haar tweelingzusje Elsa stierf op haar achtste een tragische verdrinkingsdood. Het is 28 jaar geleden, maar voor Ellen blijft het een obsessie. Ze kan zich moeilijk hechten aan een partner en om haar getroebleerde bestaan nog enige kleur te geven rijdt ze rond in een roze Porsche.

Mikaela Bley, De meisjes zonder naam.Beeld Bruna

Ook zojuist verschenen: The Dead Line (Raven Books; € 19,99) van Holly Watt, zij het nog niet in vertaling. Van de drie genoemde titels is dit de meest ambitieuze, we gaan de hele planeet over. Onderzoeksjournalist Casey Benedict – van de Londense krant The Post – zagen we eerder in actie in Watts debuut To the Lions (2019), in Engeland meermalen bekroond. Nu wordt het verhaal in gang gezet door een noodkreet in het label van een kledingstuk uit Bangladesh: ‘They take the girls to a baby factory…’ Het blijkt te gaan om gedwongen draagmoederschap: Rohingya-tienermeisjes worden gekaapt uit vluchtelingenkampen om illegaal baby’s te baren voor westerse adoptieouders. De achtergrond van Casey Benedict wordt pas weggegeven vanaf pagina 130. Niets verklappen, maar je begrijpt onmiddellijk waarom zij tot zo’n fanatieke waarheidsvorser is uitgegroeid. Haar motto: ‘Zodat niemand ooit nog kan zeggen: ‘Ik wist het niet.’’

Er zijn meer overlappende details bij deze generatie workaholics. Drank: ja. Roken: heel soms. Sportschool: nee. Seks: alleen als het zo uitkomt. Bovendien beschrijven deze auteurs de wereld die ze het beste kennen. Holly Watt was onderzoeksjournalist bij The Guardian. Mikaela Bley werkte zelf bij tv-station TV4. Hans Faber schreef voor de Volkskrant over het schemergebied tussen onder- en bovenwereld. Allemaal goed ingevoerd, maar één detail kan ik niet plaatsen. Faber laat zijn norse sterreporter Van Zandt voor advies regelmatig in Amsterdam op bezoek gaan bij Carla – een Ecuadoraanse healer, helderziend, of zoals zijzelf zegt: ‘helderwetend’. Binnen De Rus nogal een afwijkend personage. Of zou er werkelijk een stoere crimefighter bestaan die zijn diepste angsten en gevoelens deelt met een Midden-Amerikaans orakel? Weet Hans Faber meer dan wij?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden