In 'The Voice' is zelfs de vader van Ben een ster

AMSTERDAM - John de Mol heeft een nieuwe hit, The Voice of Holland. Vanavond is de finale. 'Wéér een talentenjacht, dacht ik.'

Het succes van The Voice of Holland kan mooi worden geïllustreerd door de onverbiddelijke opmars van die ene man met dat kale, getatoeëerde hoofd.

De moeder van Ben is ook behoorlijk beroemd, voor zo lang het duurt, maar de vader heeft het voor elkaar gekregen dat mensen in de tent naast de studio op het industrieterrein in Ede elkaar heimelijk aanstoten, als ze hem zien. Hij staat er onbewogen bij, met zijn glimmende hoofd, sinds enkele maanden bekend van tv.

Tattooshop
Ben is Ben Saunders, een 27-jarige jongeman uit Hoorn die werkt in een tattooshop aan het Kerkplein. Om klanten voorbeelden te tonen, hoeft hij alleen zijn eigen lichaam maar te tonen. Vroeger hield hij van vechten, nu van zingen. En hij heeft zilveren tanden. Ben wordt de eerste winnaar van The Voice of Holland, waarschijnlijk. Een ster.
Terug naar het begin.

Aan de Zevenend in Laren proberen John de Mol en het creatieve team van Talpa de vraag te beantwoorden waarom al die talentenjachten nauwelijks sterren hebben opgeleverd, zoals destijds Marco Borsato in de Soundmixshow. Conclusie: het moet anders; het niveau van de kandidaten vooral.

Besloten wordt om actief te gaan werven. Kandidaten worden benaderd, na een uitgebreide zoektocht in de muziekindustrie. Gezocht wordt naar zangers die al actief zijn in de muziekwereld, maar talentenjachten te min vinden.

Noviteit
Dat is één. Twee is een noviteit in het genre, coaches die de kandidaten begeleiden. Drie geeft het programma zijn meest spraakmakende element: de blinde auditie. En dan zijn er die stoelen.
Rode, draaibare stoelen om precies te zijn. Bij The Voice of Holland gaat het om de stem, niet om het gezicht. Dat komt pas later. Alleen de kandidaten die een coach zover krijgen dat hij (Roel van Velzen, Nick & Simon, Jeroen van der Boom) of zij (Angela Groothuizen) tijdens de auditie op een knop drukt, waarna de stoel naar het podium draait, overleven de eerste schifting. Gouden vondst, fascinerende televisie - helemaal als coach Van Velzen (klein) zich in de armen stort van Ben Saunders (groot).

Dat de kandidaat zelf een coach mag uitkiezen, en daarmee de traditionele rollen omdraait, kan ook een voltreffer worden genoemd. The Voice of Holland is anders dan Idols, Popstars, X Factor of een van de andere talentenshows; niet héél anders, maar anders genoeg.
Nee, dat had Martijn Krabbé niet meteen in de gaten, geeft hij toe. Samen met Wendy van Dijk presenteert hij het programma. Het is een door de wol geverfd duo: ook X Factor staat op hun naam.

Krabbé herinnert zich een gesprek op 30 april met Erland Galjaard, programmadirecteur van RTL 4, en John de Mol, voorafgaand aan een uitzending van een andere Talpa-hit, Ik hou van Holland.

Blinde auditie
'De titel was toen nog The Voice. De Mol praatte en praatte en praatte maar. Wéér een talentenjacht, dacht ik, totdat hij vertelde over de blinde audities. Hee, dit kan heel bijzonder worden, voelde ik toen.' En bijzonder werd het, met gemiddeld 2,7 miljoen kijkers.

Een paar minuten na de halve finale zit Krabbé er in studio Lukkien in Ede ontspannen bij. 'De adrenaline-rush is voorbij.' Ook voor hem is dit een hoogtepunt, zegt hij. 'Ik heb nog nooit in zo'n grote zaal gestaan. Maar ik ben nooit bang dat er iets fout gaat, op een kleinigheid na. Daar is deze ploeg te professioneel voor.'

Het succes van TVOH is volgens hem al in het eerste stadium van het programma bepaald. 'De meeste kandidaten waren al min of meer professioneel bezig. De Mol heeft er, heel slim, voor gekozen om de beelden van de slechte zangers tijdens de audities niet uit te zenden. De schifting was al gemaakt, alleen de sterke kandidaten waren overgebleven. Dat heeft de toon gezet.'

Detail
Bij elke uitzending is De Mol aanwezig. Krabbé: 'Hij is overal bij, let op elk detail, volgt elke stap. En omdat hij zelf zo gedreven is, loopt iedereen hard voor hem.' Nog een compliment, onder woorden gebracht door Thomas Notermans van Talpa: 'John was hier in huis de eerste die dacht: dit wordt een succes.'

De Mol heeft zwaar ingezet op The Voice of Holland. De zeventien afleveringen vergden een investering van 6,2 miljoen euro. Aan elke show werken zo'n 300 mensen mee. De beoogde oogst is een internationaal succes. Nederland is de proeftuin, elders moet het geld worden verdiend.

Volgens Notermans is de buit binnen. De belangstelling van buitenlandse tv-zenders is overweldigend. 'Als hier een nieuw programma succes heeft, weet binnen een mum van tijd de rest van de wereld het. Lang voor de televisiebeurzen heeft iedereen het allang gezien.' Vooral de overeenkomst met het Amerikaanse NBC telt zwaar. 'Als het daar goed gaat, wordt het makkelijk om het aan andere landen te verkopen.'

Los Angeles
Maar dat is niet het moeilijkst, zegt hij. Wat het project zo groot maakt, is dat Talpa ook bij alle buitenlandse varianten het format bewaakt en de productie begeleidt. 'We moeten er met onze neus bovenop blijven zitten.' Om NBC terzijde te staan, is de uitvoerende producent van Talpa net voor vijf maanden naar Los Angeles vertrokken.

Talpa bloeit, sinds De Mol weer zwaar inzet op het bedenken van tv-formats. Het aantal personeelsleden is sinds een jaar verdubbeld, tot zo'n 300. De groei zet zich dit jaar voort, mede dankzij The Voice of Holland.

De nieuwe Big Brother, is het genoemd, vanwege de vergelijkbare, overweldigende internationale interesse. Notermans: 'Qua interesse van buitenlandse zenders is het vergelijkbaar. Maar Big Brother was controversieel, riep overal weerstand op. The Voice of Holland is geen nieuw genre, maar een bestaand genre op een nieuw niveau.'

De nuchtere analyse van Martijn Krabbé: 'De Mol heeft de beste mensen bij elkaar gezocht, met behulp van de sociale media een buzz gecreëerd en het geluk gehad dat alles op zijn plek is gevallen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden