SerierecensieThe Undoing

In The Undoing brengt buitenstaander Elena Alves de Upper East Side in opperste staat van verwarring ★★★☆☆

De spannende nieuwe serie van David E. Kelley is een soort oostkustvariant van zijn HBO-hit Big Little Lies. Dit keer wordt een moord gepleegd in de wereld van het oude geld.

Nicole Kidman als Grace Fraser en Hugh Grant als haar echtgenoot in ‘The Undoing’.

De laatste aflevering van de zesdelige HBO-serie The Undoing wordt eind november uitgezonden en heeft als titel The Bloody Truth. Er is een slachtoffer (dat hebben we met eigen ogen in de eerste aflevering gezien) en er is een dader, maar wie de moord heeft gepleegd weten we nog niet – ook de pers niet, want die kreeg alleen de eerste vijf afleveringen te zien, en moet dus ook maar afwachten wie van deze schitterende castleden het gezicht van de wonderschone Elena Alves (Matilda De Angelis) tot pulp heeft geslagen. Is het de overspelige oncoloog (Hugh Grant), zijn echtgenoot, de neurotische psychotherapeut (Nicole Kidman), haar vader, de miljardair (Donald Sutherland), of is het toch de man van Elena (Ismael Cruz Córdova), de enige armeluis in de serie? Voorlopig zetten we onze kaarten op iedereen, want in vijf afleveringen zijn zo veel motieven en verdachte zijdelingse blikken en beladen opmerkingen gepasseerd, dat we alle kanten op kunnen.

David E. Kelley, ooit advocaat, daarna vooral bekend als schrijver van een eindeloze reeks advocatenseries (waaronder Ally McBeal), heeft in deze streamingtijd iets nieuws te pakken. Je kunt The Undoing (dat zich onder de superrijken van de Upper East Side op Manhattan afspeelt) als de oostkustvariant zien van zijn HBO-hit Big Little Lies, die gesitueerd was in het steenrijke Monterey aan de westkust. En dan hebben we het hier over smáákvol geld, niet over een penthouse op de bovenste verdieping van een Trumptoren, met gouden wc-brillen. Dit zijn meer de mensen die niet één, maar twee Hockneys hebben hangen – en die muren hebben waar dat met gemak past, zodat je iets leuks hebt om naar te kijken als je klaar bent met het enorme panorama van de stad, vanaf de bovenste verdieping van je eigen wolkenkrabber.

Nog leuker dan deze interieurs en bijpassende garderobes (‘empty life-style porn’, volgens de recensie van de serie in The New Yorker), is het feit dat deze wereld voor onze ogen instort. En dat er morsige politie-inspecteurs binnendringen in deze stadspaleizen, die in hun goedkope pakken tussen de gobelins plaatsnemen.

Het begint ermee dat er in het beschermde milieu van miljardairsdochter Grace Fraser – die door Manhattan zweeft alsof ze eeuwig op weg is naar de opening van het modegala in het Metropolitan Museum – een buitenstaander binnendringt, in de vorm van een nieuwe jonge moeder, ‘met spectaculaire borsten’. Dat laatste wordt opgemerkt door een van de vriendinnen van Grace, alsof het over de rots van Gibraltar op een duistere stormachtige nacht gaat.

En aangezien die borsten buitengewoon veel aandacht krijgen in de eerste aflevering (na een borstvoedingsscène volgt nog een ontmoeting met de naakte Elena in een sportschool) hebben we hier een thema te pakken. Veel meer dan haar naaktheid krijgen we niet mee over Elena (ze wordt ‘kunstenaar‘ genoemd, daar heb je het al), maar het is duidelijk dat ze de wereld van de Upper East Side in opperste staat van verwarring brengt.

Er is de plot van The Undoing (compleet irrelevant – het is niet zo dat je na vijf afleveringen inclusief een halfgare rechtbankscène wilt weten wie wat heeft gedaan), maar verder valt er best te genieten, al is het maar dat we eindelijk weer eens de geweldige Donald Sutherland aan het werk kunnen zien. Een Emmy voor zijn wenkbrauwen graag.

The Undoing

★★★☆☆

Zesdelige serie van David E. Kelley en Susanne Bier (regie)