In The Last Wolf krijgt natuurkitsch de overhand

Annaud vangt het Mongoolse landschap in fraaie shots, maar het houdt geen stand. De sentimentele natuurkitsch krijgt de overhand in Annauds film over de strijd tussen mens en wolf.

Beeld filmdepot

Het dierendrama van de Franse filmer Jean-Jacques Annaud (71) leeft van het grote gebaar, misschien nog wel meer dan de rest van zijn oeuvre. Klassieke natuurromantiek is het, de overlevingsstrijd van de beren in L'ours (1988) en de broederliefde tussen twee tijgers in Deux frères (2004). In Annauds recentste film is de hoofdrol weggelegd voor een roedel wolven, die op de steppe van Mongolië op gespannen voet leeft met nomadische schaapsherders.

The Last Wolf begint in 1967, het tweede jaar van de Culturele Revolutie, met twee studenten die met een tas vol boeken worden gedropt op het platteland. Een van hen, Chen Zhen, raakt bevangen door de wilde wolven (hij weet: Dzjengis Khan leerde over krijgskunst door wolven te bestuderen) en adopteert er stiekem eentje. Ondertussen gaan enkele smakelijke gazellen aan de neus van de andere wolven voorbij; de nomaden vangen de beesten voor de vleeshandel. Dan barst de strijd los tussen wolf en mens.

Veelbekroonde bestseller

Annaud baseerde zijn film op de veelbekroonde bestseller van de dissidente Chinese schrijver Lü Jiamin, die schreef onder het pseudoniem Jiang Rong, op basis van soortgelijke ervaringen aan het platteland. Zijn schets van het nomadenleven, hun gewoonten en rituelen, is zorgvuldig en gedetailleerd. Met fraaie, weidse shots brengt Annaud een al even langgerekt landschap kundig tot leven.

Maar het houdt geen stand. De scène waarin de wolven een groep paarden een bevroren meer op drijven biedt energieke, hoewel ook vrij chaotische dierenactie, maar tijdens de rustige momenten krijgt de sentimentele, ouderwetse natuurkitsch de overhand. Een dieprode ondergaande zon, de boodschap dat de natuur wraak neemt als de mens zich weer eens te bemoeizuchtig opstelt, een aanzwellende viool en een betraande wang, dat zijn de instrumenten waarmee Annaud zijn liefde voor dier en natuur etaleert.

The Last Wolf, Regie: Jean-Jacques Annaud, Met Shaofeng Feng, Shawn Dou. 105 min., in 15 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden