In reisbureau slaat jurk de vleugels uit

Verbeeld je ideale vrouw, vroeg het Centraal Museum in Utrecht aan mode-ontwerpers en -fotografen. Het resultaat is te zien in winkeletalages in de stad en in het museum zelf....

Van onze verslaggeefster Milou van Rossum

In het Centraal Museum in Utrecht openden Viktor en Rolf vrijdagmiddag Woman by, een grote, ambitieuze tentoonstelling met de vrouwbeelden van negen grote namen uit de internationale modewereld. John Galliano, bijvoorbeeld, van wie acht uitbundige couturestukken voor Dior zijn te zien, Viktor en Rolf zelf, Vivienne Westwood en Junya Watanabe, de Japanner van wie het museum ontwerpen in de collectie heeft.

Het bijzondere is dat iedere ontwerper zijn eigen zaal heeft ingericht. Onder de experimentele jurken van Watanabe is de vloer bezaaid met vilten rondjes, de poppen van zelfbenoemde intellectueel Westwood staan op stapels witgekafte boeken. De Turks-Engelse Hussein Chalayan laat zelfs helemaal geen kleren zien, maar een biechthokje, een doodskist en een enorme trampoline - de inspiratiebronnen voor zijn volgende collectie.

Iets minder spectaculair, maar zeker zo inventief is het aan de tentoonstelling gekoppelde De verleiding op straat. Negentwintig Nederlandse ontwerpers, stylisten, fotografen en tekenaars werd eveneens gevraagd hun ideale vrouw te verbeelden, maar dan in de etalages van winkels langs de Utrechtse museumroute. Wie van de Dom over de Oudegracht naar het museum wandelt, komt ze vanzelf tegen.

Een aantal etalages heeft nog het meest weg van gestileerde modefoto's. Saskia van Drimmelen plaatste een in haar ontwerpen gestoken liggende pop op een bed van witte bollen en discolampen in het raam van de elektriciteitswinkel. Ronald van der Kemp zette een pop in zwarte outfit tussen de felgekleurde elektrische gitaren van een muziekwinkel.

Verrassender is de installatie van Niels Klavers: op een ronddraaiende object met foto's is stap voor stap te zien hoe een schijnbaar eenvoudig geplooid mouwloos bloesje zich langzaam ontvouwt tot een monumentaal, bolvormig kledingstuk. Maar echt interessant wordt het bij het jonge modetalent Joff oftwel Joffrey Molhuizen, die in de etalage van een reisbureau een dramatische, Victoriaanse zwarte jurk uit een leren reistas laat komen. De jurk krijgt daardoor iets van een zwarte raaf, een slecht voorteken. Niet bepaald een aanmoediging om naar binnen te gaan en een vliegreis te boeken.

In het raam van een communicatiebureau hing sieradenmerk Gem Kingdom een meer dan levensgrote, op stof gedrukte foto van drie kantoorvrouwen, in overleg over een computer gebogen. Hun degelijke werkkleren en kapsels contrasteren sterk met de grote, gotische sieraden die ze dragen. Wie de brutaliteit heeft door het raam naar binnen te gluren, ziet de drie dames van de foto daadwerkelijk achter hun bureau zitten. Ze hebben beloofd voor de duur van de expositie de sieraden te blijven dragen.

Net zo organisch verweven met de winkel is de etalage van Spijkers en Spijkers. De ontwerpende tweeling hing in de etalage van een antiekwinkel een romantische kanten blouse op, en plaatste daarachter een reproductie van de Olympia van Manet, met op haar verder naakte lichaam datzelfde kanten blousje. Zo subtiel en in balans met de omringende sieraden, kopjes en beeldjes, dat het door passerende antiekliefhebbers niet eens wordt opgemerkt.

Woman by, t/m 18 mei in het Centraal Museum. De verleiding op straat, t/m 9 maart langs de Oudegracht, Utrecht.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden