Recensie Podcast De Bourgondiërs

In podcast De Bourgondiërs staat u naast Bart van Loo op het middeleeuwse strijdtoneel ★★★★☆

De Volkskrant luistert naar (nieuwe) podcasts en bespreekt er elke week een. Vandaag: reis terug naar de Middeleeuwen met Bart van Loo.

Beeld Klara

De Middeleeuwen hebben geen sexy imago. Het beeld leeft van een donkere periode van pest, kruistochten en brandstapels, ingeklemd tussen de interessantere Oudheid en Renaissance. Toch strijdt een boek over vooraanstaande lieden als Filips de Stoute en Jan zonder Vrees met moderne elite als Michelle Obama en Theo Jansen om een plek op het bestsellerplankje van de boekhandel. Het is het succes van de Vlaamse historicus en talkshowlieveling Bart van Loo. In zijn boek De Bourgondiërs vertelt hij het verhaal van de Bourgondische vorsten. Zonder hen, is zijn stelling, waren de Lage Landen er nooit geweest.

Maar Van Loo is niet alleen schrijver. Hij is vooral een meesterlijk verteller, getuige de podcasts De Bourgondiërs met Bart van Loo. Het is geen voorgelezen luisterboek, maar een mooi geproduceerde op zichzelf staande podcast waarin hij vol plezier – goesting zo u wilt – vertelt over zijn geliefde vorstenhuis.

Als de ideale geschiedenisleraar weet hij de luisteraar mee terug te nemen in de tijd. ‘Ze zijn stilaan buiten adem, maar dan begint de strijd pas echt’, vertelt Van Loo alsof hij tussen de kruisvaarders staat. ‘Dan zet Bayezid het volle Turkse leger in. Plotseling doven de kreten en horen we overal “Allahu Akbar! Allahu Akbar!” Jan zonder Vrees deed zijn naam alle eer aan. Hij hakt zijn weg door de Turken, maar er was geen beginnen aan. De kruisvaarders worden gevangen genomen.’

De Bourgondiërs met Bart van Loo

Klara

★★★★☆

8 afleveringen

Onder andere te beluisteren via iTunes, Spotify en Klara.

Meester Bart is op z’n best als hij over de geneugten des levens spreekt. ‘Het was grijpen en graaien’, vertelt hij over een huwelijksfeest. ‘U moet zich inbeelden dat de stukken gebraden kalfsvlees, reebok, hert, everzwijn, gans, patrijs, noem maar op, de pauwen, de reigers, de lijsters, de zwanen, dat die in ingewikkelde constructies tot indrukwekkende piramides werden opgestapeld.’ Uit de bewaarde boekhouding weet hij precies op te dissen hoeveel schapen (289), karpers (2.279), kippen (10.700) en eieren (40.350) voor het banket werden aangerukt.

En dat brengt ons bij een makke van Van Loo: hij is nogal breedsprakig, en daar moet je van houden. Hij neemt nooit genoegen met één bijvoeglijk naamwoord om een braspartij, kroniekschrijver of neef van een vorst te omschrijven. Het heerlijke verslag van de hierboven aangehaalde huwelijkspartij neemt zo’n 10 minuten in beslag, terwijl het voor de voortgang van het verhaal niet eens een belangrijk feest betrof.

Wat absoluut niet ongenoemd mag blijven is hoe geweldig de podcast klinkt. Terwijl Van Loo vertelt, zijn constant achtergrondmuziek en geluidseffecten te horen. Deze zogenaamde soundscape wordt nergens potsierlijk of kitsch, wat knap is. Ook worden de verhalen van Van Loo af en toe onderbroken door prachtige middeleeuwse muziek. Het zijn fijne rustmomenten.

Mocht u deze zomer naar een vakantieadres in het zuiden van Europa rijden, dan is Bart van Loo de ideale reisgenoot. Terwijl de bordjes Gent, Lille en Dijon voorbijtrekken, leert u over de bacchanalen en vechtpartijen die er ooit plaatsvonden. Bovendien duren de acht afleveringen elk gemiddeld zo’n anderhalf uur, dus zelfs op zwarte zaterdag moet Van Loo u tot diep in Frankrijk kunnen vermaken.