In PARTS deelt de verzamelaar kunst

Ondernemer Cees van den Burg opent in Den Haag expositieruimte PARTS Project (Private Art Share) voor kunst uit particuliere collecties.

Cees van den Burg geeft aanwijzingen bij het plaatsen van een werk van Bob Law. Beeld Freek van den Bergh
Cees van den Burg geeft aanwijzingen bij het plaatsen van een werk van Bob Law.Beeld Freek van den Bergh

Geregeld vroegen musea Cees van den Burg (62) of hij werk uit zijn verzameling wilde exposeren, maar steeds bedankte hij voor de eer. 'Dan moet je je verdedigen waarom je iets goed vindt, of krijg je kritiek dat het een onsamenhangend zootje is. Daar heb ik geen zin in.'

Toch wil hij juist andere verzamelaars de ruimte bieden, letterlijk en figuurlijk, om werk te tonen. Aan de Toussaintkade in Den Haag opende zondag PARTS Project.

In 1972, op zijn 19de, zag Van den Burg in het Gemeentemuseum werk van de abstract werkende kunstenaar Rob van Koningsbruggen. 'Ik wilde direct zelf kunstenaar worden. Ik deed een poging op de Vrije Academie, maar mijn hand ophouden om een stukje te mogen filmen, zat niet in mijn genen.'

Hij begon een autoverhuurbedrijf; in zijn vrije tijd kocht hij 35 jaar kunst. 'Ik zit ernstig in de abstracte schilderkunsthoek', vat hij zijn voorkeur samen. Vorig jaar verkocht hij zijn bedrijf en nu steekt hij zijn tijd, energie en geld in PARTS Project. Om dat te betalen, heeft hij zichzelf 'officieel verzamelaar-af' verklaard. Hoewel: 'Vorige maand heb ik in Parijs nog iets gekocht. Het was ook zó goedkoop.'

De strakke witte muren en dito ledverlichting doen denken aan een galerie, maar dat is het nadrukkelijk niet. 'Nog een galerie erbij heeft geen zin. Ik wil de commerciële galeriehouders niet voor de voeten lopen.' De stichting programmeert 'vanuit het perspectief van verzamelaars'. Het moet een 'ontdekking' zijn: van gevestigde kunstenaars die lang niet te zien waren in Nederland, tot jonge kunstenaars die nog niet door een galerie zijn gestrikt. 'Het hoeft niet mijn eigen smaak te zijn. Als het maar iets interessants is dat over het hoofd dreigt te worden gezien.'

PARTS staat losjes voor 'Private Art Share', want het draait vooral om het delen van kunst. Schilderijen en tekeningen waarvoor hij zelf thuis geen plek heeft, leent Van den Burg uit aan mensen die er plezier aan hebben. 'Waarom zou je het in de opslag zetten? Ik hoop dat het hen inspireert zelf kunst te kopen.'

PARTS Project,
Toussaintkade 49, Den Haag.
Donderdag t/m zaterdag 12-17 uur, zondag 13-17 uur, gratis toegang.
De expositie van Bob Law en Jos van Merendonk is t/m 1/5.

Van den Burg hoopt op de Haagse Touissaintkade contacten te leggen met verzamelaars - zowel particulieren als kunstinstellingen met verborgen parels. 'Ik ben hier zelf tijdens de openingsuren en hoop dat we bij een kop koffie tot mooie gesprekken en mooie plannen komen.' Voor de eerste expositie koos hij wel zelf twee kunstenaars uit, van wie hij in de loop van de tijd diverse werken heeft gekocht.

De Britse minimalist Bob Law (1934-2004) maakt schematische, bijna primitieve landschappen - in zijn Fields-serie zijn de 'velden' soms slechts gemarkeerd door een enkele onvaste lijn langs een verder wit blad. De werken in Den Haag zijn uitgeleend door Laws nalatenschap in Londen.

De Nederlander Jos van Merendonk (1956) beperkt zich al sinds de jaren tachtig tot vierkante, groene schilderijen met telkens dezelfde basis: een slinger, een ovaal en een 'Z'. Speciaal voor PARTS maakte de Amsterdammer een 15 meter lange installatie met zeven doeken uit zijn atelier. Ze hangen op een 'behang' van groene canvassen die hij de afgelopen dertig jaar heeft afgekeurd.

'Toen het hier amper hing en ik de vloer stond te dweilen, klopte een geïnteresseerde voorbijganger op het raam. Ik heb hem de contactgegevens van Van Merendonk gegeven, want ik ben geen galerie met verkoopfunctie.'

Opmars

Het particuliere kunstmuseum is bezig aan een stormachtige opmars. In tien jaar tijd zijn wereldwijd ruim honderdvijftig volledig particuliere musea geopend voor moderne en hedendaagse kunst, vooral door rijke ondernemers en bedrijven. Zie de inventarisatie op volkskrant.nl/museum

null Beeld
Beeld

Wel hoopt Van den Burg dat kunstenaars die via hem een koper vinden, een deel van de opbrengst afdragen aan zijn stichting. 'Ik heb geen 50/50-afspraak zoals galeries doen.' Ook hoopt hij dat verzamelaars die zich presenteren financieel bijdragen. 'Ik moet misschien spitsvondiger worden, want de stichting heeft de donaties hard nodig. Ik financier dit zelf en zoek sponsors, subsidies en giften. Anders houdt het over een paar jaar op.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden