In Onschuld wordt het gevoel van isolement tastbaar

Dea Loher paart een minder vrolijk gegeven vaak aan een lichte toets, een bijna nuchtere, humoristische toon. Maar het blijven afzonderlijke tafereeltjes, letterlijk van elkaar gescheiden door grijze sluiers.

Beeld Stef Stessel

Het speelt zich allemaal af in een kleine kustplaats. En zo romantisch als dat zou kunnen zijn, in Onschuld van de Duitse schrijfster Dea Loher is het dat allerminst. Het plaatsje aan de kust wordt bevolkt door een groep dolende, teleurgestelde, eenzame mensen, voor wie de zon maar nauwelijks schijnt.

Dat klinkt naar somber en donker theater, maar dat is het toch ook weer niet: Loher paart een minder vrolijk gegeven - vaak letterlijk uit het leven gegrepen: ze baseert scènes graag op krantenknipsels - vaak aan een lichte toets, een bijna nuchtere, humoristische toon. Dat sluit mooi aan bij de stijl van de Vlaamse Roovers. Met een aantal gastspelers zetten zij zich aan de negentien scènes van Onschuld en vertolken een reeks aan vertwijfelde, wanhopige, ook moedige personages.

Onschuld
Theater
Van Dea Loher door de Roovers
Brakke Grond, Amsterdam
28/3. Tournee
zie deroovers.be

Zo zien we Idrissa Mbengue en Jovial Mbenga als vluchtelingen die ondanks hun traumatische ervaringen proberen waardig te leven. Onder tal van andere omstandigheden geldt dat feitelijk ook voor de overigen: de blinde paaldanseres Absoluut (mooie rol van Evgenia Brendes), de kinderloze vrouw die zich steeds verontschuldigt voor 'haar zoon'; de ouders van een meisje dat is vermoord; de gefrustreerde filosofe die een wanhoopsdaad begaat.

Er zitten mooie scènes tussen, en ook een paar minder geslaagde, maar het blijven afzonderlijke tafereeltjes, letterlijk van elkaar gescheiden door grijze sluiers. Het gevoel van isolement wordt zo tastbaar.

Pakweg tien jaar geleden regisseerde Alize Zandwijk (zij introduceerde Loher in Nederland) Onschuld bij het Ro Theater/KVS als kleurrijk mozaïek met warmbloedig spel, dat je in het hart raakte. Bij de Roovers blijven de personages op afstand, maar ook hun enscenering is zeker interessant.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden