DANSRECENSIESwan Lake/Swan Lake The Game

In negen solo’s en drie trio’s, offline en online, focust Swan Lake op de urgentie van keuzen maken ★★★☆☆

Als toeschouwer blijf je nog wel te veel een buitenstaander; de performers mogen ons hun wereld nadrukkelijker binnenzuigen.

Sofiko Nachkebiya in Swan Lake van Club Guy & Roni, Slagwerk Den Haag en Tomoko Mukaiyama Foundation.Beeld Andreas Etter

Zeker, er zijn veren, tutu’s, zwanen, spitzen en een meer. Er is een prins en het bekende muziekmotief uit Tsjaikovski’s beroemde balletklassieker Het zwanenmeer (1895) borrelt op tussen ruige percussiepartijen. Maar verder trekt Swan Lake van Club Guy & Roni, Slagwerk Den Haag en Tomoko Mukaiyama Foundation zich weinig aan van het verhaal over de 18-jarige prins die tijdens een jacht valt voor een betoverde zwaan (Odette); later verwisselt hij haar onder invloed van een boze tovenaar met een zwart duivels equivalent (Odile). Hij kiest de verkeerde vrouw en verdrinkt.

Over de urgentie van keuzen maken tijdens een crisis, daarop focust het in negen solo’s en drie trio’s opgeknipte Swan Lake, tijdens een on- en offlineversie. Regisseur Guy Weizman en choreograaf Roni Haver verwijzen naar de black swan theory uit de econometrie van begin deze eeuw: de mens zou door de toenemende complexiteit van zijn omgeving niet meer in staat zijn de invloed van onwaarschijnlijk geachte gebeurtenissen tijdig te onderkennen. Zie pandemieën, klimaatrampen en kredietcrisissen. Onze versimpelde denkpatronen zijn op zulke ‘zwarte zwanen’ niet berekend. Maar vluchten in romantische (ballet)sprookjes, zoals de Russische elite eind 19de eeuw, is het laatste wat we moeten doen, waarschuwt het Groningse multidisciplinaire dansgezelschap. Geen escapisme, maar een radicale realitycheck.

Dus worden toeschouwers in Swan Lake The Game online alsook in de livevoorstelling bestookt met keuzen. Willen we terug naar veilig kleinschalig, of durven we te innoveren? We kiezen een sluis. Alles heeft een prijs. Ook online. We kunnen slechts drie solo’s bekijken (tenzij je drie gametickets koopt). Spijtig – iedere performance is bijzonder eigen. Acteur Sanne den Hartogh schopt als gekwelde prins in een klaagzang (tekst: Rik van den Bos) tegen het zwerfvuil van de consumptiemaatschappij; zijn zwarte zwaantje is daarin verdronken. Danser Camilo Chapela overwint in tutu obstakels met veerkracht. Angela Herenda dwaalt in ijsberenpak door smeltwater. En Harold Luya paradeert als zwarte zwaan in een boksring, op laklaarzen voguing-rondjes draaiend – een verwijzing naar de beroemde 32 fouettés uit Het zwanenmeer.

Screenshot Swan Lake The Game met Angela Herenda in ijsberenpak.Beeld Club Guy & Roni

Bij de dronkenvrouwsolo van de voormalige Bolsjoi-ballerina Sofiko Nachkebiya, messcherp zwalkend op spitzen met wodka en pistool in trillende hand, beslissen we mee over de afloop. Stelt ze het schot uit (forward) of eindigt ze als stervende zwaan (back), een danssolo die weer niet uit Het zwanenmeer komt. Zo navigeer je langs vliegpogingen met gehavende vleugels, live of in de virtuele kamers van het Nite Hotel. Deze innovatieve onlineomgeving voor multidisciplinaire performances is een slimme zet van Club Guy & Roni en het Noord Nederlands Toneel. Internationaal is al veel belangstelling voor deze flexibele website waarin streamen, performen, exposeren, filmen en chatten samenkomen (ook om ad rem te reageren op coronarestricties voor liveperformances). Wel blijf je nog te veel een buitenstaander – de Swan Lake-performers mogen ons hun wereld nadrukkelijker binnenzuigen.

Sofiko Nachkebiya in Swan Lake.Beeld Andreas Etter

Live, tijdens een doorlooproute langs vier optredens, voel je je soms ook een vreemde eend in de bijt tussen de ‘wilde zwanen’ van de Club, tussen vitrines met beknotte exemplaren, tussen stellages met tollende dansers in colbertjes beplakt met veren en bezwerende acteurs tussen opblaasplastic. Maar het roffelt, borrelt en bruist wel. Witte zwanen, zwarte zwanen, wakker worden, waakzaam blijven.

Swan Lake/Swan Lake The Game

Dans

★★★☆☆

Door Club Guy & Roni, Slagwerk Den Haag en Tomoko Mukaiyama Foundation

22/10, online; 23/10, Spot/Oosterpoort, Groningen. Tournee t/m 6/12.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden