Reportage Daniele Gatti

In München maakt maestro Daniele Gatti zijn doorstart als dirigent

Het is zijn eerste grote optreden sinds de #MeToo-affaire in Amsterdam. Maar van ophef over de Italiaanse dirigent Daniele Gatti valt in München niets te merken. Wel applaus. Maestro Gatti is niet de outcast van de orkestwereld.

Daniele Gatti dirigeert het Mahler Kamerorkest tijdens een repetitie in april 2017. Beeld Getty

In de Herkulessaal van München druppelen donderdag de laatste concertbezoekers binnen. Op het podium zit het symfonieorkest van de Beierse omroep, de musici stemmen hun instrumenten. De dirigent komt op, hij buigt en draait zich om. Schubert klinkt er, Derde symfonie. Een alledaags concert met een alledaags begin, zij het dat de dirigent van dienst luistert naar een gebrandmerkte naam.

Daniele Gatti.

Het is zijn eerste grote optreden sinds de #MeToo-affaire in Amsterdam. Zijn carrière ligt aan diggelen, dacht men toen de Italiaan in augustus z'n congé kreeg als chef van het Koninklijk Concertgebouworkest. Gatti (57) was een paria die voor de rest van zijn leven kon staren naar een werkloos stokje.

Van ophef valt in München niets te merken. Geen protestkreet kaatst over de monumentale binnenplaats van de Herkulessaal. De Duitse pers dromt niet op met lastige vragen. Welnee, dit optreden in Beieren markeert Gatti's doorstart als dirigent in de hoogste divisie.

Mariss Jansons heet hier de chef. Een sondering onder zijn muzikanten leverde geen enkele Gatti-klacht op. Idem bij het roemrijke Gewandhausorkest in Leipzig. Ook het veelgeprezen Mahler Chamber Orchestra, met kantoor in Berlijn, meldt dat rond Gatti geen onbetamelijk gedrag is gerapporteerd.

Alsof dat al geen ruggensteun is voor de Italiaan, mengt ook Valeri Gergjev zich in zijn rehabilitatie. Half november zet de Rus met ervaring in nare hashtags Gatti op de bok in Sint-Petersburg. Ze hoeven alleen het repertoire nog maar af te spreken.

Onvoorzien scenario

Zo ontvouwt zich een onvoorzien scenario. Daniele Gatti wordt niet de outcast van de orkestwereld. En aan het prudente Concertgebouworkest kleeft de smet van een wellicht terecht, maar volstrekt ondoorzichtig besluit. Dat zal niet prettig voelen.

Toch oogt Gatti in München getekend en geblutst. Het leven is over hem heen gegaan. Zijn entourage houdt een interview af. Zelfs handen schudden: liever niet. ‘Amsterdam’ maakt de maestro nog altijd woest. En dat kunnen ze niet hebben, zolang er geen regeling ligt die zijn vertrek bij het Concertgebouworkest acceptabel maakt.

Schubert hobbelt en botst de zaal in. Niet Gatti's repertoire, zeggen kenners dan. Maar bij de Fünf Sätze van Anton Webern bloeit hij op. Het zijn korte, delicate stukken, die worden begeleid met sissende ch-klanken uit Gatti's keel.

Uit de zaal komen bravo's. De musici tikken met stokken en roffelen met voeten. Drie keer komt Daniele Gatti applaus halen, en elke keer zwelt en krimpt zijn borstkas. Hier staat een man die denkt: ik leef nog.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.