Recensie #minaret

In #minaret van Omar Rajeh is voelbaar: ook een droneoorlog gaat niet gepaard met schone handen ★★★★☆

Wat wij als toffe cameratechniek zien, betekent in Syrië wapentuig.

#minaret van Omar Rajeh/ Maqamat Dance Theatre Beeld Stephan Floss

Drie dansers, drie danseressen, drie muzikanten, drie laptops en… één drone (met bestuurder). Dat zijn de kunstenaars die samen in Julidans de intrigerende dansperformance #minaret presenteren, naar idee en choreografie van de Libanese choreograaf Omar Rajeh. Deze bekende Arabische danskunstenaar, twee jaar geleden op Nederlandse festivals te gast met de gemoedelijke kook- en dansvoorstelling Beytna, doet zelf de aftrap, met een solo op een blauwe cirkelvloer. Die gaat over in een duet met een onheilspellend zoemende drone. Het naargeestige geluid overstemt een gezongen islamitisch gebed, waarvan we flarden uit de coulissen horen. Het agressief rondcirkelende apparaat valt Rajeh bijna aan. Dat is precies de politieke lading die hij aan #minaret meegeeft: wat wij als toffe cameratechniek zien, betekent in Syrië wapentuig. Rajeh heeft in Beiroet een eigen gezelschap en dansfestival opgericht en startte ook een internationaal dansnetwerk dat Libanon, Syrië, Palestina en Jordanië bestrijkt, een regio geteisterd door geweld. Eeuwenoude beschaving werd er vernietigd, zoals in 2013 de 11de-eeuwse minaret van de beroemde Umayyad-moskee in Aleppo.

#minaret van Omar Rajeh/ Maqamat Dance Theatre (met rechts Omar Rajeh en links Moonsuk Choi) Beeld Stephan Floss

Rajeh abstraheert zijn aanklacht subtiel. Hij projecteert gelukkig geen oorlogsbeelden op de achterwand, via bluescreentechniek, wanneer de luchtopnamen van de dansers daarop ronddraaien. Wel filmt de drone even hun mobiele telefoons, met daarop beelden van een stad in puin. De livemuziek op traditionele Arabische muziekinstrumenten (oed, tabla, riq) maakt de aan flarden geschoten rijkdom voelbaar. De ledematen van de dansers schieten alle kanten op, gecontroleerd fladderig, zoals bij airtubes. De dans van Rajeh is verfijnder, aardt meer in volksdans. Wanneer ze besmeurd raken met witte klei en later met blauwe verf, blijft de precieze betekenis diffuus, maar je realiseert je: een oorlog gaat nooit gepaard met schone handen. Ook niet als je drones gebruikt voor bombardementen.

Dans
Julidans 2019: #minaret van Omar Rajeh/Maqamat Dance Theatre, 10/7, Internationaal Theater Amsterdam. 
Nog te zien: 5/8 en 6/8, Theaterfestival Boulevard, Den Bosch en 1/11, Stadsschouwburg Utrecht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden