ReportageMilaan Fashion Week

In Milaan blijken modemerken duurzaamheid écht serieus te nemen

Warempel: Gucci wil echt groener worden!

Gucci's modeshow in Milaan.Beeld AFP

Het was voor het eerst in alle jaren dat ik naar de Milaan Fashion Week ga dat ik geen uitnodiging had gekregen van Gucci. Concreter: er was geen fysieke uitnodiging van Gucci bezorgd. Geen kartonnen kaart, zoals ze vroeger stuurden, maar ook geen elpee, zak bloembollen of – zoals vorig jaar – een Grieks masker in een houten kist vol hooi. 

Ik kreeg wel daags voor de show een spraakbericht van een onbekend Italiaans nummer: of ik woensdagmiddag niet te druk was en zin had om naar de Gucci-show voor winter 2020/2021 te komen? Het eindigde met een kusgeluid. Daarna volgde een foto van een mannenhand met turquoise nagellak en een heleboel glimmende ringen, de hand van Alessandro Michele, creatief opperhoofd van het huis. 

Niet dat Michele me hoogstpersoonlijk had uitgenodigd, alle journalisten en inkopers kregen zo’n bericht, maar het voelde toch een beetje speciaal. En modern, omdat Gucci zegt zich hard te maken voor duurzaamheid. Zo schreef ceo Marco Bizzarri afgelopen november een open brief aan zijn collegamodebobo’s waarin hij zijn ‘CO2-neutrale ceo-challenge’ van de grond probeerde te krijgen. Zeker, het levert gunstige publiciteit voor Bizzarri op om dat per open brief te doen, en niet heel discreet vanaf een kistje in een Milanese herensociëteit, maar laten we vooral de luide groene boodschap omarmen. En geloven: door een digitale uitnodiging te sturen, hoeven er immers geen honderden uitnodigingen te worden gemaakt en rondgebracht met brommerkoeriers – zoals vele andere merken nog wel doen. 

De show was ook reuze sympathiek. Eerst klonk de stem van Federico Fellini, die sprak over de magie van het filmcircus. Toen begon de Bolero van Ravel en gingen de gordijnen omhoog. In plaats van een catwalk kwam er een ronddraaiende piste tevoorschijn waarop de modellen werden aangekleed door coupeurs en stylisten. Mensen die normaal gesproken achter de schermen blijven, maar nu ook in de spotlights stonden. Na afloop kregen we een handgeschreven brief van Michele mee, waarin hij de gedachte achter de show verwoordde. In krulletters en met grote woorden als ‘poesia’, ‘magico’ en ‘bellezza’. Dat was dan wel weer ouderwets, maar ook enorm dolce.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden