'In mijn werk gaat het over het niet veroordelen van je donkere kanten'

Met zeven korte soli, 'intieme halfuurtjes' onderzoekt theatergroep Matzer in navolging van Jeroen Bosch de zondige geest.

Madeleine Matzer. Beeld Jean Philipse

Het is een beetje vals spelen en een tikje zondig: in het Jeroen Bosch 500-jaar een reeks voorstellingen maken over de zeven hoofdzonden. Volgens experts valt het gelijknamige schilderij niet toe te schrijven aan schilder Jheronimus Bosch (ca. 1450-1516) maar aan navolgers of tijdgenoten.

'Ach, dat is vergelijkbaar met de discussie rond Daan Roosegaarde', zegt regisseur Madeleine Matzer (57), initiatiefneemster van het theaterzevenluik dat de komende weken is te zien in het Bossche Zwanenbroedershuis. 'Dit thema past echt bij Jeroen Bosch. En bij mijn werk: in veel van mijn voorstellingen gaat het om het niet veroordelen van je donkere kanten.'

De 500ste sterfdag van Bosch wordt in de Brabantse hoofdstad met veel evenementen gevierd. Wat voegt u daaraan toe met De Zeven Zonden?

'Er wordt vooral doorgeborduurd op de rijke, visuele beeldtaal van Jheronimus Bosch. Dat doen wij niet. Wij spelen sobere vertellingen, met piepkleine decortjes, over Bosschiaanse personages, mensen die lijden aan één van de zeven hoofdzonden of over zo iemand een intiem relaas vertellen.'

De Zeven Zonden door Matzer
2 per dag: 4 t/m 6, 11 t/m 13, 18 t/m 20 en 25 t/m 27/3 in het Zwanenbroedershuis, Den Bosch.

Hoe is de serie ontstaan?

'We werden gevraagd in Zuid-Afrika een voorstelling te spelen in een van de kleinste townshiphuisjes. Ik maakte met acteur en toneelschrijver Peter de Graef Sweet Revenge. Dit filosofisch miniatuurtje over wraak en vergevingsgezindheid werd zo'n succes, dat het nog steeds op ons repertoire staat. Inmiddels hebben we meer van deze intieme halfuurtjes gecreëerd. Twee nieuwe solo's maken de serie compleet: Pillow Talk over wellust door Wendell Jaspers en Honger over onmatigheid door Aafke Buringh. Voor het Bosch 500 Jaar spelen we nu het zevenluik op een bijzondere locatie, het Zwanenbroedershuis.'

Het Zwanenbroedershuis. Beeld Wikimedia Commons

Hoezo bijzonder?

'In dit pand, zelden te bezichtigen, huist een genootschap vernoemd naar de Zoete Moeder Maria. Haar beeld staat in de Sint-Janskathedraal. We weten dat Jheronimus Bosch lid was van De Illustre Lieve Vrouwe Broederschap, net als overigens Willem van Oranje, prinses Beatrix en onze huidige koning Willem-Alexander. Het publiek van de voorstellingen mag het piepkleine museumpje zien.'

Op welke hoofdzonde betrap je jezelf wel eens?

'Ik herken mij het meest in mateloosheid. Ik kan erg genieten van eten en drinken maar ben ook grenzeloos in hard werken. Ik hoorde dat de hallucinante schilderkunst van Jeroen Bosch mogelijk te maken heeft met het nuttigen van moederkoorn, een schimmel op graan. Onze verhalen zijn in al hun eenvoud ook hallucinant.'

Uw gezelschap Matzer bestaat 10 jaar en trakteert: mensen kunnen een 'zondige' voorstelling winnen. Thuis. In hun huiskamer?

'Ja, met een stempelkaart. Maar ze kunnen er ook een boeken. We hebben slechts één stopcontact nodig. Alle rekwisieten passen in één koffer.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden