FilmrecensieThe Climb

In komedie The Climb over sociaal onaangepaste, tobbende mannen maken juist de pijnlijk eerlijke momenten de meeste indruk ★★★☆☆

Toch hielden de makers van de film, die ook de beide hoofdrollen vertolken, misschien iets te veel van hun feilbare personages. Ze hadden best strenger mogen zijn.

The Climb. Beeld
The Climb.

Vlak nadat Kyle een lofzang heeft gehouden op zijn verloofde Ava (‘Ze houdt van mij zoals ik ben’), vertelt zijn beste vriend Mike dat hij een verhouding met haar heeft. Het is al een tijdje aan de gang en eerlijk gezegd is Mike niet van plan ermee te stoppen. En dat terwijl hij getuige zou zijn op hun aanstaande huwelijk.

Zo’n vriend wens je niemand toe, maar Kyle zit al met de onuitstaanbare Mike opgescheept sinds zijn vroege jeugd. Steeds als hij Mike uit zijn leven heeft weten te bannen, vindt die een manier om erin terug te keren. Uiteindelijk vergeeft Kyle hem wel weer, want hij is nu eenmaal hondstrouw.

De komedie The Climb gaat over een verknipte mannenvriendschap. Kyle en Mike zijn een jaar of dertig als de film begint. Het verhaal, opgedeeld in korte hoofdstukken, eindigt zo’n tien jaar later. In de tussenliggende periode gaat er van alles mis, van rampzalige familiebijeenkomsten tot een bijna-doodervaring op een vrijgezellenfeest. De humor is van de onaangepaste soort: vaak ongemakkelijk, soms ronduit gênant, soms ook verrassend kwetsbaar.

Die eigenzinnige toon, gecombineerd met een visuele stijl die eerder aan gevoelige Franse drama’s doet denken dan aan Amerikaanse komedies, leverde The Climb sinds de première op het filmfestival van Cannes in 2019 lovende recensies en een aantal filmprijzen op. Begrijpelijk, al is het wat veel eer voor een speelfilmdebuut dat bestaat uit losse vignetten van flink wisselende kwaliteit. Filmmakers en vrienden Michael Angelo Covino en Kyle Marvin (ze schreven samen het scenario en spelen de hoofdrollen, terwijl Covino regisseerde) hebben duidelijk hart voor hun gemankeerde personages, maar hadden wel iets strenger en selectiever mogen zijn.

The Climb zal vooral aanslaan bij liefhebbers van de wrange komedie Thunder Road (2018) van Jim Cummings, een generatiegenoot van Covino en Marvin. De overeenkomsten tussen de films zijn opvallend: allebei zijn het Amerikaanse debuten, gebaseerd op een eerdere korte film, met de filmmakers als hoofdrolspelers. Allebei gebruiken ze lange, ononderbroken opnamen en tonen ze sociaal onaangepaste, tobbende mannen, waarbij oprechte tragiek en absurdistische slapstick elkaar afwisselen. En net als in Thunder Road zijn het in The Climb vooral de pijnlijk eerlijke momenten die indruk maken. Als het lachen je vergaat, begint de waardering.

The Climb

Komedie

★★★☆☆

Regie Michael Angelo Covino

Met Michael Angelo Covino, Kyle Marvin, Gayle Rankin.

98 min., te zien op Pathé Thuis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden