TheaterrecensieJanis

In ‘Janis’ verbindt een geweldig zingende Beaudil Elzenga Joplins leven met dat van haarzelf ★★★★☆

Gelukkig wordt de voorstelling nooit te persoonlijk of navelstaarderig.

Beaudil Elzenga in Janis.Beeld Lex de Meester

Zangeres Janis Joplin overleed op 27-jarige leeftijd aan een overdosis drank en drugs. Actrice Beaudil Elzenga is nu ook 27 en niet van plan dood te gaan, hoewel haar leven tot nu toe ook behoorlijk heftig was. In haar jonge bestaan al veertien keer verhuisd, mannen, vriendjes, alleen, vroeger uitgescholden omdat ze lelijk was, daarna eerst gothic, toen punk en ten slotte ordinair geworden. Zegt ze zelf allemaal. Janis en Beaudil zijn soulmates. Althans: de kracht van Joplin is een voorbeeld voor Elzenga. Wat hen bindt is het podium, de muziek, de aandacht van het publiek.

Janis, de nieuwe reisproductie van Theater Zeelandia, is een stand-uptheaterconcert. Elzenga gaat achter een ouderwetse microfoon in dialoog met Joplin. In deze tekst van Gerardjan Rijnders, vaak korte zinnetjes vol rauwe, rake poëzie, verbindt zij flarden uit Joplins leven met het hare. Gelukkig wordt het niet te veel navelstaarderij of te persoonlijk – Elzenga ontsluiert haar rusteloze ziel precies voldoende om te begrijpen wat haar bezighield en -houdt.

En daar staat ze dan, deze 27-jarige energieke en bij tijd en wijle schaamteloze jonge vrouw, die bovendien geweldig gepassioneerd kan zingen. Met naast haar twee knappe gitaristen die een slim geluidsdecor hebben bedacht waarin een aantal Joplin-nummers in eigenzinnige versie worden gezongen. De muziek stut het verhaal, Elzenga en haar mannen stutten de voorstelling. Haar prachtige versie van Little Girl Blue en het intens eenzame So Sad To Be Alone zijn de muzikale hoogtepunten. Theatraal is Elzenga dat zelf, deze soms bezeten performer. Met haar wapperende haren en kapotte netpanty's is ze even krachtig als kwetsbaar.

Janis

★★★★☆

Theater Zeelandia, tekst Gerardjan Rijnders, spel: Beaudil Elzenga, muziek Stijn Hoes en Rutger Martens.