Recensie Oscar van Hemel

In het werk van Oscar van Hemel hoor je de opkomst en ondergang van het modernisme terug (****)

Er kan in een componistenleven veel veranderen. Bij de geboorte van Oscar van Hemel in 1892 moest het modernisme nog worden uitgevonden, bij zijn dood, bijna negentig jaar later, was het alweer zo goed als passé.

Oscar van Hemel - Chamber Music

Bij het Orlando Festival van vorig jaar werd de nagenoeg vergeten muziek van Van Hemel weer in het zonnetje gezet en werd er meteen maar een cd van gemaakt. De vier opgenomen werken omvatten een periode van veertig jaar, inclusief de bovengenoemde muzikale veranderingen. Je kunt horen dat Van Hemel zijn best deed bij de tijd te blijven, maar ook dat die pogingen soms wat krampachtig aandoen.

Zo is het vierhandige pianowerkje Dance uit 1922 lieflijk en spontaan, maar maakt het Klarinetkwartet uit 1958 vooral in ritmisch opzicht een geconstrueerde indruk, alsof de maten hokje voor hokje ingevuld zijn. Veel soepeler, maar wat losbladig, is de in negen jaar geschreven Commedia dell’Arte-suite.

Gelukkig is er ook nog dat Pianokwartet: krachtige, eigenzinnige interbellummuziek, waarin de 46-jarige componist misschien wel zijn waarste gezicht laat zien. De live-uitvoeringen, telkens door verschillende ensembles, zijn van een behoorlijk niveau.

Oscar van Hemel - Chamber Music

Genre: Klassiek

Label: Etcetera

**** 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.