Film

In het fraai gefilmde Son-Mother wordt feilloos duidelijk dat de Iraanse weduwe Leila feitelijk geen keus heeft ★★★☆☆

De jonge Mahan Nasiri speelt meesterlijk, het type kind-acteur waaraan de ogen blijven kleven.

Son-Mother Beeld
Son-Mother

In het Iraanse drama Son-Mother komt een jonge weduwe voor een dilemma te staan. Ze heeft een huwelijksaanzoek gekregen van de buschauffeur. Met hem trouwen zou een einde van haar financiële problemen betekenen én dan is ze als alleenstaande moeder verzekerd van bescherming. Er is alleen één onbespreekbare voorwaarde: haar 12-jarige zoon Amir mag dan niet langer bij haar wonen. De buschauffeur heeft al een pre-puberdochter, en die kan volgens de tradities geen huis delen met een jonge jongen.

In haar speelfilmdebuut maakt regisseur Mahnaz Mohammadi feilloos duidelijk dat Leila feitelijk geen keuze heeft. In het eerste deel van de film trekt ze het net rond de vrouw vakkundig steeds een beetje strakker. Weer een rekening die niet betaald kan worden. Pesterijen op het werk. Huisvestingsproblemen. En ondertussen blijft Leila met strakke, maar vermoeide blik maar zoeken naar een oplossing die er niet is.

Mohammadi, als documentairemaker en vrouwenactivist al meerdere malen opgepakt door het Iraanse regime, levert via Leila’s verbeten, onmogelijke zoektocht kritiek op een maatschappij waarin levens worden bepaald door mannen, tradities en het argument ‘wat zullen de mensen zeggen?’.

Son-Mother is fraai gefilmd, in een grauwe wereld met veel blauw, maar pas in het tweede deel van de film komt Mohammadi’s boodschap echt binnen. Op het moment dat Leila’s mogelijkheden uitgeput zijn, schakelt het perspectief om naar dat van haar 12-jarige zoon. Die wordt achtergelaten in een doveninstituut en moet daar verborgen zien te houden dat hij wél kan horen.

Dat is niet alleen veel spannender dan Leila’s zoektocht, die de kijker op den duur wel wat afstompt, maar ook speelt de jonge Mahan Nasiri meesterlijk. Hij is het type kind-acteur waaraan de ogen blijven kleven, al zegt hij niets. Een die zijn ogen kan laten vonken van verbeten woede en een perfect getimede stille traan kan laten rollen. Hij zorgt ervoor dat Son-Mother meer doet dan alleen afstandelijke verontwaardiging oproepen. Hij maakt invoelbaar welke emotionele tol en welke offers het systeem eist.

Son-Mother

Drama

★★★☆☆

Regie Mahnaz Mohammadi

Met Raha Khodayari, Mahan Nasiri

102 min., in 31 zalen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden