Nieuws Prooi in China

In eerste weekend al ruim één miljoen Chinezen naar Dick Maas’ Prooi

Een miraculeuze wederopstanding van de Nederlandse speelfilm uit 2016 die in eigen land slechts dertigduizend bezoekers trok.

Still uit Prooi.

Al ruim één miljoen Chinezen kochten een bioscoopkaartje voor Prooi, Dick Maas’ komische horrorthriller over een ontsnapte leeuw die huishoudt in Amsterdam. Het is een miraculeuze wederopstanding van de Nederlandse speelfilm uit 2016 die in eigen land slechts dertigduizend bezoekers trok. Pas kort voor de release in China van afgelopen weekend vernam de Nederlandse regisseur via zijn sales agent dat Prooi (onder de titel Prey) in vierduizend zalen uit zou gaan. Een blockbuster-achtige release, die eigenlijk onvoorstelbaar is voor een kleinschalige, Nederlands gesproken productie. Sint, de donkerkomische horrorfilm van Maas uit 2010, werd óók verkocht aan China, maar werd slechts uitgebracht op DVD en via streamingkanalen.

Nu prijkt Prooi/Prey in China tussen (en boven) grote producties als de Queen-filmbiografie Bohemian Rhapsody en de Oscarwinnaar Green Book, met een kassaopbrengst nabij de vijf miljoen euro in slechts drie vertoningdagen.

Chinese filmposter van Prooi.

Speciaal voor de tegen het relatief lage budget van drie miljoen euro opgenomen film liet de 67-jarige Maas een mechanische en (iets) meer dan levensgrote leeuw bouwen door de Nederlandse meester-monsterbouwer Rob Hillenbrink. Beelden van dit beest werden gemixt met dat van een animatieleeuw. 

Het in China zo populaire Prooi zit vol oer-Hollandse elementen: een GroenLinks-raadslid dat vooral bezorgd is over de beschermde status van het moordende dier, plus de nodige verorberde keurige Amsterdam-Zuid kindertjes. Ook duikt de leeuw op in een hoofdstedelijke tram. ‘Maas, befaamd mopperaar over autoriteiten, instanties en regeltjes, maakte van Prooi een vermakelijke thriller’, las de recensie uit de Volkskrant, ‘maar ook een fijne aanvulling op zijn oeuvre vol middelvingers naar Nederlandse tuttigheid en regeldrift’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.