FilmrecensieAdam

In een fijne cadans toont Touzani de wilskracht van vrouwen in een patriarchale samenleving ★★★★☆

Touzani geeft haar actrices alle ruimte, waarbij vooral Azabal schittert. 

Beeld Filmbeeld

Samia is hoogzwanger en op zoek naar werk. Ze klopt aan bij verschillende huizen in Casablanca om zich aan te bieden als hulp in de huishouding. Zodra iemand toehapt, komt de aap uit de mouw: Samia (Nisrin Erradi) zoekt ook een plaats om te slapen.

Eén blik op haar buik en het is de inwoners van Casablanca duidelijk: ze is een ongehuwde aanstaande moeder, verstoten door haar familie die de schande niet kan verdragen. In Marokko is seks buiten het huwelijk strafbaar. Die wet, over het algemeen nogal losjes nageleefd, heeft vooral consequenties voor meisjes die zwanger worden en niet kunnen trouwen voordat ze moeten bevallen. Zij kunnen nergens terecht.

In Adam ontfermt een weduwe met een jonge dochter zich uiteindelijk over Samia. De drie vrouwen blijken goed bij elkaar te passen. Het meisje Warda vindt eindelijk wat aanspraak en ziet haar strenge, rouwende moeder Abla (Lubna Azabal) langzaam maar zeker ontdooien. Samia helpt intussen in de bakkerij van Abla.

Bij de ouders van Maryam Touzani in Tanger klopte 17 jaar geleden een ongehuwde zwangere vrouw aan. Ze was radeloos. Touzani baseerde er Adam op.

Het speelfilmdebuut van Maryam Touzani vertoont gelijkenissen met Sofia (2019) van Meryem Benm’Barek, ook al zo’n sterk debuut van een vrouwelijke Marokkaanse regisseur. Beide films gaan over de problemen rond een buitenechtelijke zwangerschap en laten zien hoe vrouwen in een patriarchale samenleving voor zichzelf opkomen. In Adam spelen mannen geen rol van betekenis, of het moet de geheime aanbidder van Abla zijn, die geen schijn van kans lijkt te maken.

In een fijne, kalme cadans toont Touzani het dagelijks leven van de vrouwen. Het prachtige camerawerk van Virginie Surdej maakt van elke huiselijke scène een fraai schilderij, met warme aardetinten en gele accenten. Touzani geeft haar actrices alle ruimte, waarbij vooral Azabal schittert in een ongewoon terughoudende rol.

Aan alles valt te merken dat Touzani geen echte nieuwkomer is in de filmwereld. Ze was actrice, regisseerde al enkele korte films en werkte mee aan de films van haar man Nabil Ayouch (Much Loved, Les chevaux de Dieu), die op zijn beurt Adam produceerde. Adam is een afgewogen drama dat stug begint, maar zich steeds meer openstelt, net als Samia en Abla. De twee vrouwen kunnen niet ontsnappen aan hun omstandigheden, maar weten die met veel geduld in de goede richting te buigen. Dat maakt Adam tot een ode aan de wilskracht.

Adam

Drama

★★★★☆

Regie Maryam Touzani

Met Lubna Azabal, Nisrin Erradi

98 min., in 37 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden