tv-recensie Losers

In een cultuur waarin winnaars verheerlijkt worden, is een serie als Losers een verademing

De achtdelige serie Losers, sinds begin deze maand te zien op Netflix, is een ode aan verliezen. In elke aflevering staat het verhaal van een loser centraal, verteld met interviews en speelse animaties.

Kent u het verhaal van Jean van de Velde? Van de Velde was een getalenteerd golfer uit Zuidwest-Frankrijk. Hij groeide op naast een golfbaan en joeg, ondanks het verzet van zijn ouders, een carrière in de golfsport na. Hij ging wedstrijden winnen, toernooien en deed in 1999 mee aan het meest prestigieuze golftoernooi ter wereld, The Open Championship in het Verenigd Koninkrijk. Als 152ste op de wereldranglijst was hij niet bepaald de favoriet voor de titel, maar dankzij zijn onconventionele manier van golfen stond hij tijdens de laatste hole op een voorsprong die hij niet meer weg kon geven. Toch ging het mis, grandioos. Van de Velde sloeg de bal alle kanten op, behalve die van de green. Hij eindigde met bal en al in een slootje naast de baan en liep de titel mis.

Het verhaal van Van de Velde is een van de onderwerpen in de achtdelige serie Losers, sinds begin deze maand te zien op Netflix. Het is een ode aan verliezen. In elke aflevering staat het verhaal van een loser centraal, verteld met interviews en speelse animaties.

In de eerste aflevering ging het over bokser Michael Bentt, die van zijn vader moest boksen en daar tegen zijn zin in heel goed in werd: vijf keer werd hij Amerikaans kampioen. Maar in een belangrijk titelgevecht werd hij meedogenloos knock-out geslagen door bokser Herbie Hide. Bentt zou er later dankbaar voor zijn.

In een cultuur waarin alleen winnaars verheerlijkt worden en verliezers zich in een hoekje moeten schamen, is een serie als Losers een verademing. Winnen is mooi ja, natuurlijk; maar verliezen kan prachtig zijn. Het publieke verlies van Bentt in de boksring was genant en pijnlijk, maar bevrijdde hem wel van het juk van zijn vader. ‘De knock-out van Herbie Hide is het beste dat me ooit is overkomen’ zegt Bentt in Losers.

Verliezen kan mensen dwingen zichzelf bijeen te rapen en opnieuw uit te vinden. Het kan nieuwe inzichten opleveren en karakter opbouwen. Leer verliezen en je leert te leven. Bentt stopte met boksen en werd bokstrainer en -consultant. Hij werkte met Clint Eastwood, had rollen in de films Ali en Million Dollar Baby en regisseerde zijn eigen Broadway-show. Golfer Jean van de Velde werd voor altijd die man die The Open verspeelde, maar zette ook een hele generatie jonge Fransen aan tot golfen en is de tweede Franse sportman ooit die benoemd werd tot ambassadeur voor Unicef.

‘We zitten er vaak naast, zeker in dit land’, zegt regisseur Ron Shelton over het verhaal van bokser Bentt. ‘Het draait alleen maar om winnen. Winnen, winnen, winnen. Sommige winnaars behoren in mijn optiek tot de grootste losers; sommige losers zijn voor mij de grootste winnaars.’ Meneer Shelton heeft het hier natuurlijk over de sportcultuur in de Verenigde Staten, maar hij zou een prima politiek commentator zijn. Ook in Nederland.