In deze operabewerking van de Kleine Zeemeermin is de prins een surfdude op het strand

Theater (opera) - Meermeisje

Van spel en dans moet Meermeisje het niet hebben, wel van energieke, frisse zang. De jonge zangers voelen zich als vissen in het water in deze wat lievige opera.

Jade Stenhuijs als Kleine Zeemeermin en Jorne van Bergeijk als Prins Edvard in Meermeisje van Holland Opera Foto Ben van Duin

De glitterwinkel heeft goede zaken gedaan. Tijdens Meermeisje, de nieuwe sprookjesopera van Holland Opera, glimmen de lovertjes en pailletten je tegemoet. De kostuumafdeling van dit jeugdoperagezelschap, met als thuisbasis de industriële Veerensmederij in Amersfoort, heeft overuren gemaakt om alle vissenstaarten en schubbenmantels van glinsterende versieringen te voorzien. De vijf zangers, de vier muzikanten en de kleine zeemeermin zelf (gespeeld door danseres Jade Stenhuijs) zijn behangen met zilverringen en zeegroene glimmers. De zeven op de golven meedeinende kindertjes (van Scholen in de Kunst), lijken met hun blauwe tule, bonte broeken en gele krullen zo uit het kindercarnaval weggelopen. Ook de strandpakjes van de blonde Edvard Prins en de om hem heen zwermende meisjes kennen een paar motiefjes te veel. Temeer daar het verhaal over het brandende verlangen een mens te zijn best puur en serieus wordt gespeeld en gezongen.

Herman van de Wijdeven bewerkte het originele sprookje van Anderssen tot een verhaal waarin de prins geen prins meer is, maar een surfdude op het strand. In de vertolking van Jorne van Bergeijk heeft deze Edvard Prins wel iets weg van een jonge Willem-Alexander.

Meermeisje
Jeugdopera
(6+) door Holland Opera en Ragazze Quartet i.s.m. Opera Zuid.
23/12, Veerensmederij, Amersfoort.
Aldaar t/m 7/1

Van spel en dans - tamelijk illustratief - moet Meermeisje het niet hebben. Wel van de energieke, frisse zang en de kittige, sfeerbepalende muziek. Componist Oene van Geel schreef niet alleen ijle klanken en duistere diepzeetonen voor het gedeelte dat zich onder water afspeelt (lees: achter een blauw gaasdoek) maar ook swingende rock-'n-roll voor de aanvankelijk zorgeloze taferelen op het strand (lees: voor op het toneel tussen surfplanken).

De vier vrouwen van het Ragazze Quartet spelen alle composities messcherp, beweeglijk en uit het hoofd. Ook de jonge zangers voelen zich als vissen in het water, en transformeren snel van luchtig geklede strandmeisjes tot azuurblauwe zeemeerminzusjes. Zelfs als zeeheks-met-drie-piranhakoppen zijn ze door de prachtige maskers heen goed te verstaan. Niek Idelenburg is met zilvergrijze vlecht een indrukwekkende Triton, die zijn vierde dochter Eline (van een andere moeder) voor het onheil boven water probeert te behoeden. Een beetje lievig verbeeld dus, maar verder houdt Holland Opera met Meermeisje toch zijn wintertraditie hoog, om het oude jaar muzikaal uit te luiden, in een operataal voor jong publiek.

Foto Ben van Duin
Meer over