Recensie When Giants Walked the Earth

In deze Led Zeppelin-biografie komen de in vaagheden grossierende popmuzikanten te vaak zelf aan het woord (drie sterren)

Beeld rv

Zo ongeveer elke biografie van een Britse popband of popartiest uit de jaren zestig begint met een sfeertekening van de moeizame kinderenjaren tijdens de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog. Mick Wall doet het verrassend anders in zijn vuistdikke boek over Led Zeppelin, tien jaar oud maar nu vertaald. Hij trapt af met een verzonnen innerlijke monoloog van gitaargod Jimmy Page en komt daarna meteen ter zake met het verhaal over de oprichting van de band in 1968 onder leiding van Page.

De hele biografie is gelardeerd met dit soort verzonnen monologen, die overtuigende kijkjes bieden in de ziel van Page en de andere drie bandleden. En ook in die van manager Peter Grant, zonder wiens buldogbeleid Led Zeppelin nooit zou zijn uitgegroeid tot de succesvolste band van de jaren zeventig.

De triomfen waren een zegen maar ook een vloek. De combinatie van slopende tournees en geld dat met bakken tegelijk binnenkwam, leidde tot een extreem hedonistische manier van leven die een legende op zichzelf zou worden. Wall laat zien hoe het er in werkelijkheid aan toeging en daar word je niet vrolijk van: astronomische hoeveelheden drank en drugs, honderden hotelkamers die werden gesloopt, talloze vrouwen die seksueel werden vernederd.

De onverwachte dood van zijn 5-jarige zoontje in 1977 bracht zanger Robert Plant tot bezinning. Hij trapte op de rem, de rest wilde door. Uiteindelijk was ook Plant bereid de draad weer op te pakken. Maar de doorstart werd in de kiem gesmoord toen drummer John Bonham, de grootste innemer van allemaal, in 1980 stierf in zijn slaap, 32 jaar oud.

Wall geeft veel tekst en uitleg over de muziek, de tournees, het gebrek aan waardering in de pers, de opvallend talrijke plagiaatkwesties en Jimmy Pages verregaande belangstelling voor het occulte. Maar de verrassende vaart en eigenzinnige efficiëntie waarmee Wall van start gaat houdt hij niet vol. De grootste makke is dat hij de in vaagheden grossierende popmuzikanten te vaak zelf aan het woord laat. Aan de vertaling van de Engelse uitgave had bovendien wel wat meer zorg mogen worden besteed. Nu stuit je regelmatig op formuleringen als ‘de consensuele jaren zestig’; ‘Tim Rose betaalde hem op regelmatige basis’; ‘er vond op de abdij ook een reeks miskramen plaats’.

Mick Wall: When Giants Walked the Earth – Een biografie van Led Zeppelin
Uit het Engels vertaald door Manon Berlang en Patricia Moerland.
Arcade; 604 pagina’s; € 29,99.