reportage

‘In DeLaMar West kan musicaltalent eindelijk onder fatsoenlijke omstandigheden aan het werk’

DeLaMar West in Amsterdam is het eerste theater in Nederland dat speciaal is bedoeld voor het ontwikkelen van nieuwe musicals en andere vormen van muziektheater.

 Andreas Fleischmann, directeur van DeLaMar, in DeLaMar West.  Beeld Simon Lenskens
Andreas Fleischmann, directeur van DeLaMar, in DeLaMar West.Beeld Simon Lenskens

In de kale, zwarte theaterzaal dartelen mooie jongens en meisjes rond in luchtige linnen kleding. Ze repeteren voor de musical Spring Awakening, een productie van Opus One dat de eer heeft een nieuw theater in Amsterdam te openen. DeLaMar West heet dat theater, aan de rand van de stad, vlak langs de A10. Het is het eerste theater in Nederland dat speciaal is bedoeld voor het ontwikkelen van nieuwe musicals en andere vormen van muziektheater. Het is tevens het thuishonk van MusicalMakers, het productiehuis voor musicals dat vanaf begin dit jaar voor vier jaar rijkssubsidie kreeg.

Daarmee wordt de musicalsector eindelijk serieus genomen, en dat zal tijd worden ook, vindt directeur Andreas Fleischmann. ‘Hier langs de Zuidas staan allemaal prachtige kantoorgebouwen waar in de modernste omstandigheden wordt gewerkt, maar beginnende artiesten moeten doorgaans repeteren in oude gymlokalen met kapotte wc’s met een rioollucht. En dat noemen ze dan een broedplaats. In DeLaMar West kunnen ze eindelijk onder fatsoenlijke omstandigheden aan het werk.’

DeLaMar West in Amsterdam.  Beeld Simon Lenskens
DeLaMar West in Amsterdam.Beeld Simon Lenskens

Van buiten is DeLaMar West een nogal non-descript pand (de naam van het theater moet er nog op worden bevestigd), maar binnen is een sfeervolle publieksfoyer een blikvanger. Met tal van lampjes zijn teksten uit musicals aangebracht (‘I’m a superstar and you don’t even know it’ uit Everybody is talking about Jamie), er hangen nu nog lege affichelijsten die in de loop van de jaren gevuld worden. En een foto van David Bowie, als herinnering aan de musical Lazarus die in het DeLaMar Theater in het centrum was te zien.

Ooit was dit pand het onderkomen van Circus Elleboog, daarna zat er korte tijd een fotostudio in. Nu dus een professioneel theater met een zaal die plaats biedt aan 170 man publiek, en die flexibel te gebruiken is: in een handomdraai kan deze ruime worden worden omgetoverd in twee studio’s. Door een fikse bijdrage van de VandenEnde Foundation kon DeLaMar West worden gerealiseerd.

Andreas Fleischmann: ‘DeLaMar West wordt dus vooral een werkhuis en geen plek waar voortdurend geprogrammeerd wordt.’ Beeld Simon Lenskens
Andreas Fleischmann: ‘DeLaMar West wordt dus vooral een werkhuis en geen plek waar voortdurend geprogrammeerd wordt.’Beeld Simon Lenskens

‘Het is de bedoeling dat hier in alle rust een productie van de grond af aan wordt ontwikkeld, waarna het resultaat daarvan hier voor het publiek te zien is. In de hoop natuurlijk dat er een paar kunnen doorgroeien naar de grote zalen. DeLaMar West wordt dus vooral een werkhuis en geen plek waar voortdurend geprogrammeerd wordt. Die manier van werken is in Amerika en Engeland heel gebruikelijk, maar in Nederland tot nu toe niet.’

Fleischmann, hij was eerder directeur van Theater De Meervaart in Amsterdam-Osdorp, wil vooral nieuwe makers met nieuwe verhalen aan zich binden: tekstschrijvers, componisten, regisseurs, choreografen, ontwerpers. ‘En met nieuw bedoel ik zeker niet alleen jong – het is juist mooi als hier jonge makers gaan samenwerken met mensen met ervaring. Het moet een ontmoetingsplek voor musicalmakers worden. Wij willen een beetje De Smoeshaan (beroemd theatercafé in Amsterdam Centrum, red.) van de musicalsector worden.’

Diversiteit en inclusiviteit staan hoog in het vaandel, zowel bij het theater zelf als bij MusicalMakers, die de hoofdgebruiker wordt, en waarvoor nog een directeur/bestuurder wordt gezocht. Zo gaat na de zomer Jörgen Tjon a Fong met zijn groep Urban Myth werken aan een productie gebaseerd op de film 12 Years a Slave. Ook zijn er vergevorderde plannen met theatermaker Marjorie Boston en haar groep Rightaboutnow.Inc. Zij gaan hun nieuwe muziektheatervoorstelling Sylvester – Queen of disco in DeLaMar West ontwikkelen en later ook in het grote DeLaMar Theater spelen.

Dat DeLaMar West in een buurt ligt waar theaterbezoek niet een dagelijkse bezigheid is, betekent niet dat het gebouw ook een buurthuis wordt. Uitgangspunt blijft het werken met professionele makers. Maar op het enorme sportveld dat vlak voor de deur ligt, wordt – als het aan Fleischmann ligt – over een paar jaar wel een grote familiemusical gemaakt. Van, en voor, en door de buurt.

Spring Awakening van Opus One is gebaseerd op de Broadway-musical uit 2006. Koen van Dijk regisseert hierin routiniers als Ad Knippels en Wieneke Remmers met studenten van de musical-opleidingen Fontys in Tilburg en Codarts in Rotterdam. De musical is gebaseerd op het toneelstuk Frühlings Erwachen (1891) van Frank Wedekind en gaat over de moeizame weg van een groepje pubers op weg naar volwassenwording – met onderwerpen als abortus, zelfdoding en mishandeling.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden