In De zee heeft honger worden zware onderwerpen absurdistisch en draaglijk

Beeld de Volkskrant

Niet alleen de woorden laat Kira Wuck (1978) gelden, maar ook de ruimte rondom die woorden. In de sterkste gedichten uit haar tweede bundel, De zee heeft honger, wordt deze aanpak gecombineerd met onvergetelijke beelden, zoals in 'Hanoi':

In een goedkoop hotel, waar de muren met je meebewegen

kijken katten koortsachtig uit hun ogen

ze geven de gasten kopjes zodat ze langer blijven

het zijn altijd anderen die kou mee naar binnen dragen

een jonge man die zijn kamer niet verlaat

denkt dat de wereld uit zijn vingers loopt

weilanden drijven voorbij

Kira Wuck
poëzie
De zee heeft honger
Podium;
56 pagina's
€17,50

Absurdistisch

Het beeld van de jonge man bij wie alles aan de vingertoppen is ontsprongen, is sterk. Hoe dat precies werkt, laat Wuck in het midden. Ik vermoed dat er dunne straaltjes uit zijn vingers komen, die later samenvloeien tot volledige beelden: een werkelijkheid.

Met weinig woorden zet Wuck persoonlijke motieven af tegen wisselende omgevingen - van stadsgezichten tot landschappen aan zee - die zich in het hoofd van de lezer vervolmaken. Kenmerkend voor haar werk is een verraderlijk lichte toon, waarmee zware onderwerpen absurdistisch en - binnen het gedicht - draaglijk worden.

In 'Vachtdieren' groeten dieren op bontkragen elkaar: 'Ik mag niet klagen', zegt het konijn tegen de wasbeer/ 'en moe word ik ook niet'. Via de sprekende vachtdieren doet de dood zijn intrede. Ook nadat het gedicht gelezen is, blijft het einde nadruppelen: blijf kijken tot het laatste licht uit de kamer verdwenen is/ ontdek een spoortje bloed dat langs mijn nek/ uit de vacht druipt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden