BladTop Gear

In de wereld van tijdschrift Top Gear spelen vrouwen noch duurzaamheid een rol

Wat is lezenswaardig deze week? Vandaag: Top Gear.

Beeld Studio V

Wie nog ouderwets zapt en terechtkomt bij mannenzender Spike TV, loopt grote kans verzeild te raken in een avontuur van Top Gear, het succesvolste autoprogramma aller tijden. Het zijn herhalingen, met de bekende koppen van Jeremy Clarkson, de bedenker, Richard Hammond (de kleine) en James May (die met dat haar).

Top Gear is kolossaal, met uitzendingen in 170 landen. In 2015 stortte alles plotseling in. Clarkson sloeg een producent en werd geschorst door de BBC – het begin van het einde. Hammond en May verklaarden zich solidair en na veel gedoe kreeg het programma een doorstart met andere presentatoren en testcoureurs.

Het verval was groot, de kijkcijfers vielen tegen. De afleveringen van het 28ste seizoen, elke maandag te zien bij Veronica, worden gemaakt door acteur Matt LeBlanc (Friends), Formule 1-commentator Eddie Jordan, coureur Sabine Schmitz, youtuber Chris Harris en journalist Rory Reid. Onveranderd is de toon van het programma, met veel humor en weinig vaktermen.

In het tijdschrift Top Gear is het precies omgekeerd. Humor is spaarzaam en het wemelt van de vaktermen. Het is grotendeels een (vertaalde) kopie van de Engelstalige versie van de BBC. De eigen inbreng komt onder anderen van Robert Doornbos. De oud-Formule 1-coureur is hier columnist. Het tv-programma is vertegenwoordigd door een ‘Top Gear TV Preview’ van twaalf pagina’s.

Misschien klopt het dat mannen nauwelijks (nog) tijdschriften lezen, maar in de kiosk is de auto ruim vertegenwoordigd, met bladen als Autoweek, Autoreview en Autovisie. En dan zijn er nog de tijdschriften over de Formule 1, een groeiend genre dankzij Max Verstappen.

Top Gear is voor de gevorderde autoliefhebber. Technisch wat minder onderlegde lezers hebben het zwaar. Tests, recensies en gadgets vormen het hoofdbestanddeel. Vrouwen ontbreken totaal. Dit is een mannenwereld, eentje waarin vragen over bijvoorbeeld duurzaamheid niet worden gesteld. De man is hier een coureur, het gaspedaal wordt optimaal benut.

Laagdrempelig is het overzicht van de meest verkochte auto’s in Nederland in 2019. Elektrische auto’s, hier ‘stekkerauto’s’ genoemd, hebben een rampjaar voorkomen, is de conclusie. In de topvijf van bestverkochte merken staat Tesla met 30.911 verkochte auto’s op de derde plaats, achter Volkswagen en Opel. De Tesla 3 was zelfs het meest verkochte model in 2019.

De uitgevers, Roland en Martijn van der Spek, accepteren het gelaten. ‘We moeten er met z’n allen gewoon aan wennen’, schrijven ze teleurgesteld. In Top Gear zal dus ook aan elektrische auto’s aandacht worden besteed, zeggen ze toe. ‘Echter zonder te vergeten dat er niets leukers is dan echte auto’s’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden