INTERVIEW

'In de showbizz staan vrouwen op een voetstuk'

Wat betekent het om nu vrouw te zijn? In een nieuwe reeks interviews stelt Daniela Hooghiemstra die kwestie aan de orde. Illusionist Sabine van Diemen: 'Ik ben intimiderend op het podium. Is she going to kill you, fuck you, or both?'

Sabine van Diemen. Kleding: Nikki Duijst. Beeld Imke Panhuijzen

Sabine van Diemen (30) bracht deze zomer een primeur: een vrouw die een man doorzaagt. In de show Impossible staat de voormalige assistent van Hans Klok voor het eerst met haar eigen magic show op West End in Londen. Een man krijgt een halsband om. Hij moet de kist in. 'This is pay back for the last hundred years.' Met een sardonische lach laat Sabine het zwaard vallen. Maar feministisch? Neuh. 'Het gaat mij om de show.'

Als enig kind in een hecht gezin van een wegenwachter en een facturist begon ze op haar 17de met professioneel showballet, maar ze voelde tijdens een invalbeurt wat ze de 'kick van magie' noemt: alles tegelijk horen en zien, snel handelen. De angst dat het misgaat, de opluchting dat het goed komt en de gezichten in het publiek: óóóh. Ze wist: dit wil ik. En op een dag belde Hans Klok.

Een dag na haar optreden in het bomvolle Noel Coward Theatre komt ze verend op gympies de hotelbar binnengelopen. Ze heeft haar vriend meegenomen, die over is uit Nederland. Vlekkeloos ging het niet gisteren, zegt ze. Bij de act met de speren vloog het gordijn omhoog. De eerste rij heeft daardoor misschien het 'geheim' kunnen zien. Alles kan misgaan. Die spanning, daar houdt ze van.

Sabine van Diemen

1986 geboren
2003: Eindexamen havo
2003-2006 : Holland Show Ballet
2006-2011: Danseres en model bij grote evenementen
2011-2016: Assistente Hans Klok
2016: Eigen act in de illusionistenshow Impossible op West End

Wie ben je op het toneel?

'Een intimiderende vrouw. Is she going to kill you, fuck you, or both? Ik houd van make up, rode lippen, dikke wimpers. En als ik die kist dicht doe, dan wil ik hem ook bam! dichtslaan. Niet dat lullige gedoe. Maar ik lijk groter op het podium. In het echt ben ik maar 1 meter 68.'

Je volgde geen officiële opleiding

'Ik doe liever dan dat ik leer. Na de havo werd ik gevraagd voor het Holland Show Ballet. Dat was mijn academie. Ik was nog geen 18, kreeg een salaris, een huis en een auto. Kostuums met mijn eigen naam erop. Soms moesten we alleen maar ergens mooi staan zijn. Ik vond het fantastisch.'

Nooit het idee: ik sta hier als object?

'Ik deed graag een roze glitterbikini aan. Bij Beyoncé komt ook haar hele kont uit haar pakje. Volle glorie, dat willen we toch? Vrouwen die daar kritiek op hebben, vinden het volgens mij jammer dat ze zelf niet zo'n kont hebben.'

Heb jij geen last van seksisme?

'In de showbizz staan vrouwen op een voetstuk. Je hoeft maar een schrammet je te hebben of de jongens van de techniek komen met de verbanddoos aanrennen. Er is bij schnabbels wel eens een directeur die zegt: met jou wil ik wel in een doosje, maar die zet ik meteen op zijn plek.'

Wat betekent het feminisme voor jou?

'Het is te veel een beweging tegen de mannen: jullie zijn stom en wij hebben daar last van. Dat werkt niet. Zorg dat je geen last van mannen hebt, dan heb je geen beweging nodig.'

Je belandde per toeval in het illusionisme.

'Een meisje had haar enkelband gescheurd, of ik wilde invallen bij de vuurkooi-act. Ze zeiden: houd je kin op je borst, anders hebben we bloed. Toen dacht ik: dit wordt leuk.'

Wat moet je kunnen in jouw vak?

'Een goed reactievermogen hebben, snel denken. Ben ik los? Gaat de lamp uit? Check, check. Het verkeerde deel van een kist kan in brand vliegen, een handvat kan breken. IJzeren spikes wegen 200 kilo. Als het misgaat, ben ik dood.'

Hans Klok was jouw leermeester.

'Toen ik zijn show zag, dacht ik: dit is het. Zo goed, zo snel, zo flitsend. Tegen mijn ouders zei ik: als hij belt, zeg ik alles af. Al moet ik op het toneel een boom zijn.'

En toen belde hij.

'Hij had me gezien bij een evenement. Maandag geauditeerd, vrijdag in de bus naar Hannover. Dat snelle bevalt mij wel. Ik haat het als mensen zeggen: even wachten. Wachten waarop? Tot ik dood ben?'

Wanneer dacht je: nu wil ik het zelf doen?

'Dat dacht ik nooit. Ik zou assistentes gaan trainen voor Impossible. Maar Jonathan Goodwin (ontsnappingskunstenaar en drijvende kracht achter de show met meerdere illusionisten, red.) zei: jij moet headliner worden. Toen ben ik naar Las Vegas gevlogen en hebben we een act gemaakt.'

Hoe sta je tegenover het dragen van een hoofddoek?

'Als vrouwen zich er prettig mee voelen, moeten ze het zelf weten. Maar als dat niet zo is, trek dat ding dan alsjeblieft van je hoofd.'

Is hij de baas over jou?

'Hij doet de technische kant, maar als ik iets niet wil, gaat het niet door. Ik zei: ik ga geen meisjes doorzagen, dat is al zo vaak gedaan.'

Zou jij je eigen show willen?

'Dan heb je je eigen spullen nodig, moet je vrachtwagens huren.'

Staan er in het rijtje van Houdini, David Copperfield en Hans Klok daarom geen vrouwen?

'Als je het wil, kan het. Maar je moet alles opgeven. Misschien hebben vrouwen die drang minder. Ik werk keihard. Als ik ziek ben, ga ik toch. Maar ik ben niet bezig met nog meer, nog groter. Ik leef in het moment. Ik sta nu op West End, daar geniet ik van. Wat daarna komt, zie ik wel.'

Jij hoeft geen miljonair te worden?

'Als mijn spaarrekening slinkt, word ik nerveus. Maar zolang ik op vakantie kan en uit eten als ik dat wil, ben ik tevreden.'

Je opereert in een mannenwereld. Is dat moeilijk?

'Juist niet. Met een bepaald slag vrouwen, 'wijven' noem ik die, heb ik meer moeite. Bij geklaag over vriendjes ben ik de eerste die met haar ogen rolt. Ik ben meer van de makkelijke oplossingen. Als je je niet goed voelt met iemand, moet je gewoon even wat voor jezelf gaan doen.'

Wek jij jaloezie op?

'Onder vrouwen ben ik vaak onderwerp van gesprek. Wat doet ze nou weer in Engeland? Joh, denk ik dan, bel me op en vraag het. Vrouwen zouden elkaar wat meer moeten gunnen. Als je iets wilt, doe het dan en word niet chagrijnig als een ander het doet. '

Niet iedereen is misschien zo stoer? 'Zelfvertrouwen betekent juist dat je toegeeft wat je niet kan. Dat maakt je een stuk gelukkiger.'

Wat heb je van je moeder geleerd?

Het verzorgende heb ik van haar. Ik kan ook heel goed het vrouwtje zijn dat appt: 'ben je al bijna thuis? Dan ga ik een biefstukje voor je bakken.'

Wat kan jij niet?

'Als ik geen controle heb, raak ik in paniek. Reizen is lastig, ik heb vliegangst. Het liefst zou ik vooraf even in de cockpit komen: hebben jullie hieraan gedacht, is dat in orde, waarom brandt dat lampje? (Lacht) Maar ja, dat kan dus niet, hè? Hans heeft het ook. Wij samen in een vliegtuig, dat is echt een ramp.'

Jij moedert soms een beetje over Hans, hoorde ik.

'Dat zorgzame zit in mij. Mensen leggen mij snel hun problemen voor. Misschien omdat ik zo oplossingsgericht ben.'

Wat doe je tegen die paniek?

'Dan bel ik mijn vader. Laatst zat ik op een cruiseschip gillend in een bezemkast. Niemand mocht het zien, want dan steek je elkaar aan. Hij zei: Ga in bed liggen, neem een pilletje en als je morgen nog van die boot af wilt, zeg je gewoon 'doei!' Toen was het over.'

Heb jij een man nodig?

'Als ik moe thuiskom van een show, vind ik het heerlijk als er niemand is. Laat mij maar wat scharrelen. Ik ben hypergevoelig voor geluid. Als iemand hoest of kraakt met een zakje kan dat heel irritant zijn.'

Waarom heb je dan een vriend?

'Omdat deze heel leuk is. Een man is een leuke luxe.' We kijken naar haar vriend. 'Toen ik haar net kende zat ze een maand in Monte Carlo', zegt hij. 'Je moet een beetje flexibel zijn. Maar Londen is een uurtje vliegen dus waar hebben we het over?' Sabine: 'Voor hem is het ook lekker om een eigen leven te hebben.'

Je bent nu 30. Zou je moeder willen worden?

'Ik ga niet symbolisch mijn pilstrip weggooien, maar...' (Ze kijkt haar vriend aan).

Kan het wel, in jouw vak?

'Met een kindje zou het anders moeten. Ik zou er dingen voor moeten laten, daar ga ik niet over zeuren. Maar in mijn ideale wereld is het niet alleen de moeder die thuisblijft.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden