Commentaar Kleiner publiek

In de jacht op reclame-inkomsten verliest de publieke omroep uiteindelijk de steun van de belastingbetaler

‘Marokko, het land van de gevarieerde landschappen, prachtige plaatsen, de heerlijke keuken en de gastvrije bevolking. Rapper Lange Frans en actrice Sigrid ten Napel gaan hier een onvergetelijke reis maken.’ De twee zullen elkaar goed leren kennen, belooft BNNVara, ‘en we leren of Sigrid zich meer waard vindt in de keuken of de slaapkamer.’

Richard Groenendijk en Patty Brard in De gevaarlijkste wegen van de wereld

Over het tv-programma De gevaarlijkste wegen van de wereld is de afgelopen weken veel gesproken. Terwijl de publieke omroep dreigt te bezuinigen op journalistieke kwaliteitsprogramma’s als Andere Tijden en Tegenlicht, zendt zij schijnbaar onbekommerd programma’s uit die slechts één missie lijken te hebben: het bevestigen van Bekende Nederlanders in hun Bekende Nederlanderschap.

De publieke omroep bevindt zich in een schier onmogelijke positie. Hij wordt geacht hoogstaande radio en tv te brengen én een breed publiek te bereiken. Hij krijgt subsidie voor zijn publieke taak, maar moet reclame-inkomsten aanboren om het hoofd boven water te houden. Als hij populaire programma’s schrapt die voor zijn publieke taak weinig relevant zijn, dalen de reclame-inkomsten en daardoor nemen de financiële problemen alleen maar toe.

Toch dwingen bezuinigingen en structureel dalende reclame-inkomsten de publieke omroep tot een fundamentele keuze. Hij moet zich concentreren op zijn kerntaken, de programma’s die door de commerciële televisie niet gemaakt worden: hoogwaardig drama, journalistiek, documentaires, talkshows over maatschappelijk relevante onderwerpen.

Een publieke omroep die zich concentreert op zijn kerntaken kan kleiner zijn, waardoor een publiek net kan verdwijnen. Hij zou ook reclamevrij moeten zijn, om de commerciële verleiding tegen te gaan.

Het is begrijpelijk dat de publieke omroep terugschrikt voor dit scenario. Hij vreest dat het draagvlak voor publieke radio en televisie zal worden aangetast als hij een kleiner publiek bedient. Maar als de publieke omroep op de huidige weg doorgaat, zal hij evenzeer aan draagvlak verliezen. Op den duur zal de belastingbetaler niet meer bereid zijn te betalen voor programma’s die net zo goed door commerciële partijen gemaakt kunnen worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden