In Cannes gaat de kunst voorop

Op het filmfestival van Cannes draait het meer dan voorheen om de kunstzinnige film...

Met My Blueberry Nights begint vanavond de 60ste editie van het Festival de Cannes. My Blueberry Nights is de eerste Engelstalige film van regisseur Wong. De hoofdrol in de roadmovie wordt gespeeld door de populaire Amerikaanse zangeres Norah Jones.

De keuze voor My Blueberry Nights is veelzeggend voor deze extra feestelijke editie; waar artistiek directeur Thierry Frémaux de afgelopen jaren ruim baan gaf aan sterren en Hollywood – vorig jaar opende Cannes nog met de matige blockbuster The Da Vinci Code – lijken dit jaar de artistieke kwaliteiten te tellen.

Wong Kar-wai moet het in de zwaar bezette competitie opnemen tegen de eerdere Gouden Palm-winnaars Emir Kusturica, Gus van Sant en Quentin Tarantino. Ook Cannes-habitués als Joel en Ethan Coen, David Fincher, en Aleksandr Sokoerov geven acte de présence, evenals de aanvoerders van de nieuwe lichting kunstzinnige filmers: Lee Chang-dong, Fatih Akin, Naomi Kawase, Andrej Zvyagintsev, en Ulrich Seidl. Ook presenteert Frémaux een nieuwkomer: de Iraans-Franse striptekenares Marjane Satrapi, die een lange animatiefilm maakte naar haar autobiografische ‘graphic novel’ Persepolis.

De enige film met een Nederlands accent in de belangrijkste competitie is Stellet Licht van de Mexicaan Carlos Reygadas: de film is gesproken in het Oudnederlands (Diets), dat verwant is aan het Fries. Om die reden werd een deel van de financiering in Nederland gevonden; productiehuis Motel is verantwoordelijk voor ongeveer 15 procent van het budget.

Het zusje, Marco van Geffens negen minuten durende NPS Kort!-bijdrage, is geselecteerd voor de kortfilmcompetitie; de Engels-Australische coproductie Control van de Nederlandse fotograaf en videoclipmaker Anton Corbijn opent donderdagavond het nevenprogramma Quinzaine des Réalisateurs. Control gaat over het leven en de dood van Ian Curtis, de frontman van de legendarische Engelse band Joy Division.

Ook buiten de competitie gebeurt in Cannes van alles. Speciale gast Martin Scorsese lanceert tijdens het festival zijn ‘World Cinema Foundation’, en festival-president Gilles Jacob benaderde 35 filmmakers die volgens hem zijn geboren in Cannes. Zij leverden een bijdrage aan het gesammtkunstwerk Chacun son cinéma. Deze film – met als thema de bioscoopzaal – belooft volgens Jacob ‘geen zelfverheerlijking of een doodvervelend herdenkingsfeest’ te worden, maar ‘een film die zorgt voor nieuw elan’. Onder de makers zijn Abbas Kiarostami, Theo Angelopoulos, Manoel de Oliveira, Tsai Ming-liang en Chen Kaige.

Documentairemaker Nicolas Philibert (Etre et avoir) keert terug in Cannes met Retour en Normandie, Michael Winterbottom verfilmde het verhaal van de in Pakistan ontvoerde en vermoorde Amerikaanse journalist Daniel Pearl (A Mighty Heart), en Leonardo DiCaprio bekommert zich in navolging van Al Gore over het milieu in zijn documentaire The 11th Hour. Oud-winnaar Michael Moore komt naar Zuid-Frankrijk met Sicko, over de Amerikaanse gezondheidszorg.

Voor de meeste glitter and glamour zorgen de sterren van Ocean’s Thirteen, de blockbuster van oud-winnaar Steven Soderbergh (Sex, Lies & Videotape) die in Cannes zijn wereldpremière beleeft.

Ook dit jaar zal Cannes zich op twee uiteenlopende manieren laten gelden. Terwijl in het donker van de perszalen de beste films van de meest eigenzinnige regisseurs draaien, paraderen in het klatergoud van de rode loper de grootste sterren. Op de gastenlijst staan dit jaar onder anderen George Clooney, Brad Pitt, Angelina Jolie, Al Pacino, Leonardo DiCaprio, Jake Gyllenhaal, Andy Garcia, Ellen Barkin, Matt Damon, Kurt Russell, Jerry Seinfield en Tommy Lee Jones.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden