BeeldvormersKavanaugh

In beeld: de anatomie van de boze Brett Kavanaugh

De rubriek Beeldvormers onderzoekt hoe een foto onze kijk op de werkelijkheid bepaalt. Deze week: Anatomie van de boze man.

Deze week in Beeldvormers: de verschillende gezichtsuitdrukkingen van Brett KavanaughBeeld AFP

De boze man trekt zijn nekspieren aan, heeft zijn mond opengesperd, terwijl hij zijn lippen tuit. En op zijn neusbrug verschijnt een dikke rimpel. De ogen zijn toegeknepen. Zo ziet de boze man er tenminste op een foto uit. En koning van de boze mannen was afgelopen week rechter Brett Kavanaugh, die vorige week donderdag voor de juridische commissie van de Amerikaanse senaat reageerde op de getuigenis van Christine Blasey Ford, of zoals The New York Times het omschreef: de uitbarsting van Mount Kavanaugh.

Er stond veel op het spel: de beschuldiging van Blasey Ford dat ze als scholier was aangerand door Kavanaugh was niet alleen traumatisch voor haar om te herleven voor het oog van de wereld, en dodelijk voor zijn reputatie, maar zou ook zijn positie als kandidaat voor de Amerikaanse Supreme Court in gevaar kunnen brengen. Maar dat weet u allemaal. De kwestie wordt in Nederland gevolgd alsof die negen Amerikaanse rechters ook hier de abortuswetgeving overhoop zouden kunnen gooien.

Fotograaf Andrew Harnik, veteraan nieuwsfotograaf in Washington, was in de zaal aanwezig en had al snel in de gaten waar het spektakel zich afspeelde: op het gezicht van Kavanaugh. Hij schoot een serie close-ups van de snel wisselende gemoedstoestanden van de rechter, die zichzelf nauwelijks in de hand leek te hebben. Harnik volgde in 2016 de campagnes van Clinton en Trump en had al eens eerder ingezoomd op de woede die in de aanloop naar de verkiezingen van dat jaar vrijkwam. Op de site van The New York Times stond een ingezonden stuk met als kop ‘Judge Kavanaugh Is One Angry Man’, met daarnaast een setje grimassen geschoten door Harnik, als een soort staalkaart van verongelijktheid. De auteur, politiek wetenschapper Greg Weiner, wees erop dat, los van de vraag of Kavanaugh schuldig was, hij in ieder geval geen ‘gerechtelijk (‘judicial’) temperament’ had getoond. Waarbij de foto’s van Harnik vanzelf bewijsmateriaal werden.

De woede van Kavanaugh werd breed uitgespeeld in de Amerikaanse media, waarbij het contrast tussen het ingetogen optreden van Christine Blasey Ford en de uitbarsting van de rechter een tegenstelling openbaarde die al snel de schuldvraag oversteeg. ‘Waarom Christine Blasey Ford niet kwaad mag zijn’, luidde een kop op website Slate, waarbij de inmiddels bekende woedende kop van Kavanaugh door Harnik werd gecontrasteerd met een close-up van het ontzette gezicht van Blasey Ford.

Zoals het vertrokken gezicht van de rechter symbool werd voor de verongelijkte woedende witte man, wiens ‘uitbarstingen per abuis voor eerlijkheid worden aangezien’ (aldus Slate) zo werd het gezicht van zijn aanklaagster het symbool voor de emotionele gevangenis waarin de vrouw zich in de politieke arena bevindt. Afgelopen week maakte Time Magazine bekend dat het beeld van Blasey Ford die voor de Senaat met geheven hand en gesloten ogen zweert dat ze de waarheid vertelt, gebruikt was door kunstenaar John Mavroudis om een portret te schilderen dat geheel uit quotes van haar getuigenis bestond. Haar lippen bestaan uit de woorden ‘I tried to yell for’. En haar tanden bestaan uit het woord ‘help’. Het portret zal volgende week de cover van het magazine zijn, onder de kop: ‘Her lasting impact’ (Haar blijvende impact).

Op zaterdagavond, enkele dagen na de getuigenissen, opende het nieuwe seizoen van het satirische programma Saturday Night Live met een sketch waarin Matt Damon schreeuwend en snuivend en jammerend een sterke Kavanaugh neerzette. In hetzelfde weekend ging een filmpje viral waar iemand met een fijngevoelig popcultureel instinct scènes uit de getuigenis van Kavanaugh had vermengd met de hamburgertirade van Samuel L. Jackson uit Pulp Fiction: ‘Check out the big brain on Brett!’. Met die blijvende impact zit het wel goed ondertussen. Of het nu binnen of buiten het Supreme Court is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden