Filmrecensie Becoming Astrid

In Becoming Astrid krijgt de vrouw achter de beroemde jeugdboekenauteur de aandacht die ze verdient(vier sterren)

De biopic eindigt voor Lindgrens romandebuut: een gewaagde keuze die goed uitpakt .

Alba August als een jonge Astrid Lindgren

Becoming Astrid

Drama

Regie Pernille Fischer Christensen

Met Alba August, Trine Dyrholm, Henrik Rafaelsen, Maria Fahl-Vikander.

123 min., in 30 zalen.

Ze vertelt dolgraag zelfverzonnen verhalen. Wordt ze op dansavond door geen enkele leuke jongen gevraagd, dan danst ze doodgemoedereerd met een meisje. Of in haar eentje, zelfs als de muziek al is afgelopen. 

Zie daar de jonge Astrid Lindgren, in het Deens-Zweedse kostuumdrama Becoming Astrid (Unga Astrid). De film begint halverwege de jaren twintig, in het dorp waar Astrid een zorgeloze jeugd beleeft, lang voordat ze Lindgren als achternaam krijgt. Maar ze heeft wel al de fantasie en eigenzinnigheid die haar later op het spoor van Pippi Langkous en Ronja de roversdochter zullen brengen.

Als wereldberoemde jeugdboekenschrijver zien we Astrid ook in Becoming Astrid. In de raamvertelling spit de hoogbejaarde Lindgren (Maria Fahl-Vikander) postzakken vol fanmail door, terwijl de stemmen van Lindgrens jonge brievenschrijvers klinken: hoezo begrijpt ze precies wat een kind bezielt, terwijl ze zelf die tijd allang achter zich heeft gelaten? Hoe kan ze zo eerlijk over de dood schrijven zonder dat je er droevig van wordt?

Zulke vragen vormen de losse inleidingen op Lindgrens jonge jaren. Het is alsof Becoming Astrid in die flashbacks op zoek gaat naar antwoorden, zonder een al te voor de hand liggende link te leggen tussen Lindgrens leven en werk. Dat siert de Deense filmmaker Pernille Christensen, die in haar eerste kostuumfilm al net zo onnadrukkelijk (en daardoor erg overtuigend) het bekrompen Zweden uit de jaren twintig en dertig schetst.

Becoming Astrid toont hoe Astrid een baantje krijgt bij een lokale krant, verliefd wordt op haar getrouwde, veel oudere hoofdredacteur Blomberg (Henrik Rafaelsen), van hem zwanger raakt en alsmaar moet strijden voor een gelukkig, zelfstandig leven. Regisseur Fischer Christensen had geen betere hoofdrolspeler kunnen vinden dan twintiger Alba August: zij overtuigt niet alleen als pruttelende puber met paardenvlechtjes, maar ook als jonge ongehuwde moeder, die ondanks alles trouw probeert te blijven aan zichzelf.

Hartverscheurend is de scène waarin Astrid haar onwettige zoontje noodgedwongen achterlaat bij een Deense pleegmoeder (prachtrol van Trine Dyrholm). Maar zelfs dan blijft de band tussen de gebeurtenissen en Lindgrens latere oeuvre impliciet. 

Sterker nog: Becoming Astrid eindigt voor Lindgrens romandebuut in 1944. Zo voorkomen de makers dat ze met zevenmijlslaarzen door de geschiedenis moeten stappen. Een gewaagde keuze die goed uitpakt, bovendien krijgt zo de vrouw achter de schrijver de aandacht die ze verdient. 

Een rebel, net als de beroemde schrijfster zelf

In de relatief onervaren Alba August vond regisseur Pernille Fischer Christensen de ideale vertolker voor de rol van jeugdige Astrid Lindgren. Lees hier het interview met de regisseur en hoofdrolspeelster.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden