Theaterrecensie Aren

In Aren schept Benjamin Verdonck een eilandje van rust en verwondering (vier sterren)

In deze vintage Verdonck-solo staan kleine, alledaagse dingen centraal.

Benjamin Verdonck in Aren. Beeld Kurt van der Elst

Op de achtergrond, heel in de verte, klinkt een niet aflatend geluid: de radio. Geagiteerde stemmen verkondigen het nieuws, de wereld draait door. Maar er staat ook een draaitafel op het toneel. Zo nu en dan blaast Benjamin Verdonck het stof van de naald en zet hij een plaat op, muziek die telkens de juiste sfeer oproept bij de scène die hij zijn publiek aanbiedt.

Aren is een vintage Verdonck-solo. Geconcentreerd, met een ernst die soms gewoon grappig is, maakt deze Vlaamse kunstenaar en theatermaker boeiende composities van sobere materialen. Vaak staat hij op toneel naast een klein, zelfgebouwd theater dat hij met touwtjes, verschuivende houten panelen en met slim gebruik van licht schitterende metamorfosen laat ondergaan: schijnbaar eenvoudig, maar met een fraaie effecten en vergezeld van een kleine performance (een verhaaltje, een lied) van Verdonck zelf. In de hectische wereld van alledag schept hij een zo een rustpunt waarin basale dingen belangrijk zijn, een eilandje vol aandacht, een plek van verwondering.

In Aren (de titel verwijst naar de halmen die na het maaien achterblijven op het veld en alsnog worden opgeraapt) rangschikt hij gevonden en verzamelde voorwerpen als knopen, schelpen, houtjes, papiertjes, wanten en handschoenen (een beetje vies en verloren, gaat er een vreemd soort ontroering vanuit) op een hoge zwarte tafel, waarop een camera is gericht die de creaties projecteert op een groot scherm achter Verdonck. Met af en toe een ondeugende blik richting publiek schuift hij woordeloos zijn schatten heen en weer in steeds andere mooie formaties. Waarop hij uiteindelijk zal vertellen welke plannen hij er ooit mee had, voor welke scènes– en hoe sommige ideeën het nooit haalden. Gelukkig: nu krijgen ze toch erkenning in deze kleine ode.

Aren door Toneelhuis/Benjamin Verdonck. 19/1, Bourlaschouwburg, Antwerpen. Nederlandse tournee vanaf 24/1.