Recensie Jazz

In alle elegant dwarrelende noten van Maria Mendes hoor je de saudade van de fado ★★★★☆

De al jaren in Nederland woonachtige Portugese zangeres Maria Mendes pakt de zaken op haar derde album Close to me ambitieus aan. Op papier is de door haar gepresenteerde mengvorm van fado en jazz lastig houdbaar, maar ze zingt met grote souplesse door de grenzen van de genres heen. In alle elegant dwarrelende noten hoor je de saudade van de fado terug, terwijl de muziek vleugels krijgt door Mendes’ geweldige gevoel voor timing en goed gedoseerde  scat-vocalen.

De samenwerking met het Metropole Orkest en de Amerikaanse toetsenist en arrangeur John Beasley geeft de deels eigen composities extra glans. Hoe weelderig de strijkers ook klinken, altijd is het de stem van Mendes zelf die de meeste aandacht trekt. Terwijl pianist Karel Boehlee, bassist Jasper Somsen en drummer Jasper van Hulten haar waar nodig een zetje geven zodat alles niet te plechtig of steriel gaat klinken. Want swingen kan Mendes ook, getuige het tintelende, speciaal voor haar gecomponeerde Hermeto’s Fado for Maria van de Braziliaanse fadospecialist Hermeto Pascoal. De tournee van Maria Mendes begint 6/12 in het Amsterdamse Bimhuis.

Maria Mendes

★★★★☆

Jazz

Close To Me

Justin’ Time Records

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden