PodcastrecensieAgainst the Rules

In Against the Rules neemt Michael Lewis ideeën over (on)rechtvaardigheid onder de loep ★★★★☆

against the rules podcast Beeld -
against the rules podcastBeeld -

Michael Lewis bezit de gave om mensen een pakkend verhaal te vertellen en ze tegelijkertijd het idee te geven dat ze complexe materie, al is het maar voor even, helemaal begrijpen. Hij maakte de kredietcrisis inzichtelijk en spannend in zijn verfilmde boek The Big Short en deed eerder in het ook al verfilmde Moneyball hetzelfde voor het gebruik van statistiek in honkbal. Nu past hij zijn methode voor het eerst toe in een podcast, Against the Rules.

In deze achtdelige serie onderzoekt hij ‘de ondergang van de scheidsrechter’ en wat de gevolgen daarvan zijn voor ‘ons idee van rechtvaardigheid’. De term scheidsrechter is hierbij in de breedst mogelijke zin op te vatten. Lewis zoomt in op kunstexperts die de herkomst van een schilderij bepalen, taalkundigen die kiezen welk woord in het woordenboek komt, het overheidsorgaan dat consumenten beschermt tegen malafide producten, rechters en mediators.

Lewis begint zijn zoektocht met een observatie over echte scheidsrechters, van de NBA. Hij heeft het idee dat de arbiters steeds meer gezeik krijgen van de basketbalspelers, vooral van de grote sterren. Maar ook de coaches en het publiek zijn veel mondiger dan voorheen. Terwijl de scheidsrechters juist nauwkeuriger fluiten, vanwege video-assistentie. Zelfs Lewis’ zoontje, de elfjarige Walker die meermaals terugkeert in de podcast, gaat flink tekeer tegen de scheids op het veld.

Dit gebrek aan respect voor autoriteit verbindt hij aan de momenteel diepgevoelde frustratie van Amerikanen dat ‘het systeem’ oneerlijk en onrechtvaardig is. Aan alle kanten van het politieke spectrum – van Donald ‘The system is rigged’ Trump tot Bernie Sanders – is het volstrekt gangbaar om te zeggen dat mensen genaaid worden, door de elite of andere onzichtbare machten.

Lewis maakt zich zorgen over de reactie op die onrechtvaardigheid: nóg minder regulatie en nóg minder onafhankelijke arbiters. Hij pleit juist voor meer (vertrouwen in) scheidsrechters. Waarom, vraagt hij zich op zijn kenmerkende licht geamuseerde toon af, is er bijvoorbeeld wel een orgaan dat brandgevaarlijke broodroosters van de markt haalt, maar geen instituut dat ingewikkelde financiële producten beoordeelt?

Lewis is een fijnzinnig schrijver en een groot verteller. In een paar zinnen zet hij de geïnterviewden neer als personages, maar soms neemt hij juist uitgebreid de tijd. De aflevering The Neutral is in wezen een lange karakterstudie van meestermediator Ken Feinberg die onder meer het compensatiegeld voor 9/11-slachtoffers mocht verdelen. Welke eigenschappen heeft een mens nodig om eerlijk en onafhankelijk te oordelen? Het antwoord resulteert in een van de beste fragmenten van de podcast.

Gemaakt door Michael Lewis

Geproduceerd door Pushkin Industries

Te beluisteren via Apple Podcasts, Spotify, Stitcher en atrpodcast.com